آموزش رندر در راینو با پلاگین v-ray for Rhino

پلاگين ها نرم افزار هاي کوچکي هستند که براي کاربرد هاي خاص به يک نرم افزار ديگر اضافه مي شوند. براي مثال Flamingo يکي از پلاگين هاي راينو است که براي رندر استفاده مي شود و محبوبيت بسيار زيادي در بين کاربران راينو دارد.

v-ray for Rhino از نسخه 3 راينو به بعد متولد شد. اين پلاگين قبلاً به 3ds max،maya،cinema 4d و... اضافه شده بود و به تازگي براي sketch up و rhino نوشته شده است.

رندرر v-ray بر اساس global illumination کار مي کند. يک اتاق را با يک پنجره در نظر بگيريد. وقتي شما وارد اين فضا مي شويد، بدون اينکه هيچ منبع نوري در آن روشن باشد مي توانيد اشيا و اجسام داخل اتاق را ببينيد. بستگي به شدت نوري که از بيرون وارد اين اتاق مي شود، فضاي اتاق نيز قابل درک بوده و شما قادر به تشخيص رنگ ها و خصوصيات سطوح هستيد. اما شما در کم يا زياد کردن اين نور دخالتي نداريد. در واقع اين نور از خارج اتاق و از پنجره وارد شده و آن را روشن مي کند. اين نور global illumination نام دارد. بنابراين شما در محيط v-rayبه صورت پيش فرض داراي نور هستيد و مي توانيد از همين نور به عنوان نور فضاي رندر استفاده کنيد.

با اين توضيحات به سراغ ساخت يک صحنه ساده براي رندر يک گالون روغن مي رويم.

اگر v-ray را نصب کنيد تنظيمات آن به محيط راينو اضافه مي شود.
اگر اين تنظيمات را در محيط راينو نداريد از منوي بالا در قسمت render گزينه current renderer را باز کرده و v-ray for rhino را فعال کنيد تا اين تنظيمات به محيط راينو اضافه شوند.
يک صفحه ساده به زير گالون اضافه مي کنيم. اين کا را به دو صورت مي توانيد انجام دهيد:
1) ازدستور plane استفاده کنيد.

آموزش نرم افزار راينو

2) از v-ray infinite plane استفاده کنيد.

مزيت استفاده از روش دوم اين است که در اين حالت صفحه اي که شما در فضا مي گذاريد داراي اندازه اي نامحدود است و کل فضاي شما را در بر مي گيرد ضمن اينکه با هر اندازه آن را در فضا بگذاريد در اندازه اصلي آن تأثيري ندارد.

در مرحله ي بعد شما به زمينه و گالون، موادي را نسبت مي دهيد براي اين کار پنجره v-ray material editor را باز کنيد

در اينجا شما مي توانيد مواد و متريال خود را ساخته و مديريت کنيد. به صورت پيش فرض در اين پنجره يک متريال وجود دارد که شما مي توانيد با کليک راست بر روي آن و انتخاب گزينه Rename اسم آن را به دلخواه تغيير داده و به زمينه نسبت دهيد.

تعيين جنس ماده در v-ray

وقتي که متريال انتخاب شده باشد، تنطيمات آن به سمت راست اضافه مي شوند
از پنجره Diffuse وجلوي color مي توانيد براي تغيير رنگ ماده مورد نظرتان استفاده کنيد. با کليک بر روي Update preview مي توانيد يک پيش ديد از متريال خود داشته باشيد.

رنگ در v-ray

براي نسبت دادن متريال به شي مورد نظر، ابتدا آن را انتخاب نموده و سپس با کليک راست بر روي متريال، گزينه Apply material to object را انتخاب نماييد.

Apply material to object

به اين ترتيب متريال هاي ديگري را نيز به بدنه گالون و درب آن نسبت مي دهيم.

نکته:در متريال هاي ساخته شده در اين خودآموز فقط از رنگ استفاده شده است. ساخت مواد و متريال در v-ray احتياج به بحث مفصل تري دارد که در اين خودآموز نمي گنجد.

در مرحله بعد به سراغ تنظيمات v-ray مي رويم. در قسمت تنظيمات v-ray گزينه v-ray options را باز کنيد.

در اين پنجره تنظيمات کلي و عمومي v-ray for rhino در دسترس شما قرار مي گيرد. براي انجام تنظيمات در اين قسمت به ترتيب زير عمل کنيد:
1) به قسمت Global switches رفته و گزينه Default lights را غير فعال کنيد.
2) به قسمت Camera رفته و گزينه physical camera را غير فعال کنيد.
3) به قسمت Environment رفته و رنگ GI و Backgroundرا به سفيد تغيير دهيد.
4) از جلوي GI skylight روي حرف M کليک کنيد تا پنجره Texture editor باز شود. از قسمت Common جلوي گزينه Type، None را انتخاب و Apply کنيد اين کار را در مورد M جلوي Background نيز انجام دهيد تا به m کوچک تبديل شوند.
5) به قسمت Indirect illumination رفته وگزينه Primary Engine را روي Irradiance map و Secondary Engine را روي Quasi Monte-carlo تنظيم کنيد.

v-ray Illumination

6) به قسمت Irradiance map رفته و جلوي گزينه Mat Rate عدد 2- را تايپ کنيد.

حالا صحنه را رندر کنيد.

براي اينکه بتوانيد اندازه رندر را بزرگ تر بگيريد به قسمت Output رفته و اندازه بزرگ تر را انتخاب کنيد.

در اينجا رندر نهايي را مشاهده مي کنيد.

تهيه شده در: http://www.newdesign.ir/search.asp?id=534&rnd=4491