معرفی نرم افزار راینو در طراحی جواهرات

تاريخچه طراحي و ساخت طلا و جواهر در ايران قدمت هفت هزار ساله دارد. اما متاسفانه طراحي در ايران ناشناخته مانده است. طراحان بسياري از قطعات معروف در موزه جواهرات ملي که يکي از شاخص ترين کلکسيون هاي جواهرات است ناشناخته هستند. امروزه تنها 40% از جواهرات دست ساز هستند. با پيشرفت تکنولوژي و بالا رفتن حساسيت و دقت در امر طراحي جواهرات طراحي دستي جوابگوي نياز بازار نيست.
علوم کامپيوتري اين نياز را حل کرده است. با ورود نرم افزار هاي سه بعدي به بازار طراحي قطعات جواهر بسيار آسان شده است. اگر يک طلا ساز، مسلط به نرم افزار هاي سه بعدي باشد و مشتري براي سفارش کار به او مراجعه کند، مي تواند با طراحي سه بعدي و تخمين وزن و رنگ و تمام جزييات قطعه را در اختيار مشتري قرار دهد.
معرفي نرم افزار راينو در طراحي جواهرات
راينو در سال 1980 در سياتل آمريکا توسط رابرت مک نيل و همکارانش به وجود آمد. در 1985 آنها به توسعه راينو بر مبناي اتوکد پرداختند و به همين دليل راينو يک نرم افزار به اصطلاح CAD BASE است. در سال 1992 نوشتن پلاگين هاي راينو براي کاربران خاص شروع شد مانند Rhino Marine که براي ساخت کشتي و قايق و Rhino Gold که به منظور چيدمان سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي با برش هاي مختلف، Matrix و امثال آن استفاده مي شد. در سال 2007 آمار کاربران راينو به بيش از 150000 نفر در سرتاسر جهان رسيده بود.
راينو ابزاري است براي طراحان شامل طراحان صنعتي، جواهرآلات، کفش، کشتي، هواپيما و معماران و… که قدرت نامحدودي را براي ترسيمات دو بعدي، مدل سازي، آناليز براي ساخت، رندرينگ و انيميشن در اختيار آنان قرار مي دهد.
سيستم مدل سازي راينو بر اساس NURBS يا Non-uniform rational B-spline مي باشد که يک مدل رياضي است و معمولاً در گرافيک رايانه اي کاربرد دارد و براي ايجاد و نمايش منحني ها و سطح ها استفاده مي شود.
توسعه NURBS در سال 1950 و توسط مهندسان و طراحان شاغل در صنايع دريايي و هوايي و شرکت هاي خودروسازي آغاز شد که طراحي و نمايش سطوح به صورت دقيق برايشان داراي اهميت بود. در ابتدا NURBS تنها در بسته هاي نرم افزاري CAD مرتبط با کارخانه هاي خودروسازي کاربرد داشت اما رفته رفته به عنوان جزئي از برنامه هاي گرافيکي استاندارد درآمد.
ازاين شعار راينو، Modeling Tools For Designer به راحتي مي توان فهميد که بيشترين آمار کاربران راينو از طراحان صنعتي، جواهرآلات، کفش، کشتي، هواپيما، معماران، طراحان صحنه، مهندسين ساخت و توليد، بسته بندي و ديگر افرادي است که مستقيم يا غير مستقيم با دنياي طراحي در ارتباط هستند. اين افراد به ابزاري نياز دارند که محدوديت هاي نرم افزارهاي کاملاً مهندسي را نداشته، تا بتوانند به راحتي به ارائه ايده خود بپردازند و از طرف ديگر دقت کافي را در ساخت داشته باشد. آموزش نرم افزار راينو