معرفی نرم افزار راینو و گرس هاپر

راينو (Rhino)يک نرم افزار تجاري مدل ساز سه بعدي است که امکانات پوسته سازي فوق العاده اي دارد.

يک نرم افزار CAD base محسوب مي شود که اصول و محيط نرم افزار آن بسيار مشابه Auto Cad است . منحني ها و سطوح نربز توليد شده توسط راينو بدليل اينکه بر پايه فرمول رياضي خاصي محاسبه مي شوند دقيق تر از نرم افزار هاي بر پايه ي مش (Mesh) مثل تري دي مکس، اسکچ آپ (Sketchup) و اتوکد (AutoCad) عمل مي کنند. تعريف هندسه با خطوط رياضي باعث شده است که راينو در تبديل هندسه به نمونه هاي واقعي قابل ساخت جلوتر از ديگر نرم افزار هاي مدل ساز باشد. از ديگر مزيت اين نرم افزار مدل سازي پوسته هاي پيچيده با دستورات ساده است. سطوح پيچيده ي توليد شده با راينو خيلي سبک تر از سطوحي مشابه توليد شده با نرم افزار هاي مش مي باشد.

نرم افزار راينو محبوبيت خود را در طراحي معماري مديون افزونه ي قدرتمند گرس هاپر(Grasshopper) است زيرا توانسته است تعداد زيادي از معماراني که در حوزه طراحي پارامتريک فعاليت مي کنند را به خود جذب کند. شهرت رو به افزون راينو به دليل ابزار هاي متنوع، بين رشته اي بودن محيط، يادگيري سريع، ارزان بودن نرم افزار و توانايي ارسال و دريافت بيش از 30 نوع فرمت فايل مختلف مي باشد.

Rhino با داشتن مجموعه اي از ابزارهاي ساده اما بسيار کاربردي در چند سال اخير گوي سبقت را از بسياري رقبا ربوده و به يکي از محبوب ترين نرم افزارهاي طراحي در آتليه هاي معماري بدل شده است .

اصول کار با نرم افزار راينو بسيار ساده است و از قوانين هندسي که براي عموم قابل فهم است استفاده مي کند. خلق تمامي فرم ها به صورت تصويري در 4 نما قابل پي گيري مي باشد و تمامي آنچه در نرم افزار موجود است قابليت مديريت و ويرايش توسط کاربر را دارد. وجود آيکن هاي گرافيکي بسيار گويا ، راهنماي بسيار خوبي است و باعث عدم فراموشي کاربرد دستورها مي شود . آموزش نرم افزار راينو