نرم افزار تری دی مکس (۳ds max) چیست و برای چه کسانی مناسب می باشد ؟

نرم افزار هاي سه بعدي و به طور خاص نرم افزار تري دي مکس کاربردهاي زيادي در بخش هاي مختلف صنعت ، هنر ، سرگرمي و … ايفا مي کند.اما سوال اينجاست که نرم افزار?d max چيست؟و مناسب چه کساني مي باشد .سعي ميکنم بصورت خلاصه و کلي کارايي نرم افزار ?d max را توضيح بدهم , و به آموزش 3dmax بپردازم .

اگر شما ذوق هنري مثل نقاشي کردن يا تخيل قوي داريد ، نرم افزار هاي سه بعدي از جمله تري دي مکس اين اجازه را به شما مي دهد تا به ذهنيت و ايده خود عينيت ببخشيد. براي مثال امروزه هنر نقاشي جنبه ديگري به خود گرفته که به آن ميتوان نقاشي سه بعدي (از لحاظ تکنيک ساخت )يا نقاشي ديجيتالي گفت ، که نمونه هاي آن فراون در اينترنت وجود دارد.

ممکن است شما در زمينه طراحي صنعتي فعاليت ميکنيد يا فکر ميکند در اين زمينه استعداد داريد! باز هم تري دي مکس امکان نشان دادن استعداد شما را دارد به اين صورت که ايده ي خود را مدل سازي مي کنيد مثلاً يک خودرو ! يا نه ! ممکن است ايده شما يک وسيله باشد که طرز کار آن مد نظر شما باشد ، بازهم بوسيله نرم افزار ?d max شما مي توانيد علاوه بر طراحي ظاهر ايده ي خود ، طرز کار آنرا نيز انيمت کنيد ( انيمت -animate- به معني متحرک کردن و جان بخشيدن مي باشد ) .

يکي ديگر از کاربردهاي اين نرم افزار استفاده در زمينه معماري مي باشد ، اگر شما يک معمار يا دانشجوي معماري هستيد مسلماً اسم تري دي مکس را شنيده ايد. و البته وي ري !! وي ري چيست؟به اين سوال در پست هاي آينده توضيح خواهم داد و البته يک قسمت نيز براي آموزش وي ري به زبان فارسي در نظر گرفته شده است که در آينده مي توانيد آموزش هاي جالب و کاربردي در مورد vray را از آنجا مطالعه نماييد . اما تري دي مکس در معماري در زمينه ي طراحي نما ، طراحي داخلي و طراحي کابينت وطراحي دکور و …يکي از مطرح ترين نرم افزارهايي مي باشد که به همراه نرم افزار اتوکد استفاده مي شود .جديدا شرکت اتودسک يک ورژن مخصوص طراحان معماري و مهندسان شهر سازي و … بنام ?ds Max Design ارئه دااده است که فرق چنداني با ورژن عادي 3ds max ندارد .

از کاربردها ديگر نرم افزار هاي سه بعدي مي توان به استفاده آن در صنعت رو به رشد گيم و بازي سازي اشاره کرد . دقت داشته باشيد با نرم افزار تري دي مکس مستقيم نميتوانيد بازي درست کنيد ! بلکه مدل سازي فضا و کاراکترها ، ايجاد حرکت ها و .. در نرم افزار تري دي مکس (به عنوان يکي از نرم افزار هاي تري دي ، از نرم افزارهاي ديگر مانند مايا و … نيز استفاده مي شود) ايجاد شده و در يک موتور بازي (game engine) مدل ها و حرکات جمع آوري و برنامه نويسي مي شود و در نهايت خروجي بازي توليد مي شود. ( اين بطور خيلي خلاصه مراحل ساخت بازي بود!! به اين راحتي ها هم نيست ).

يکي ديگز از کاربردهاي اين نرم افزار استفاده در جلوه هاي ويژه سينمايي مي باشد جلوه هاي ويژه تري دي مکس اين امکان را به اين نرم افزار داده است تا در خيلي از پروژهاي سينمايي و فيلم هاي مشهوري که شما نام آنرا حتما شنيده ايد استفاده شود فيلم هاي مشهوري مانند : آواتار ، ???? ، ترانسفورمر (تبديل شوندگان) ، مرد عنکبوتي ، مقصد نهايي و ….البته بايد توجه کنيد تري دي مکس يکي از نرم افزارهاي مورد استفاده در اين پروژه ها مي باشد ، مثلا در خلق جلوه هاي ويزه از نرم افزارهاي ديگري مانند after effects و nuke و … نيز استفاده مي شود .

اما مهمترين کار تري دي مکس استفاده ي آن در زمينه پويا نمايي يا انيميشن است . توضيح در اين مورد مفصل ست که در پست هاي آينده در مورد آن توضيح خواهم داد و يکي از عمده بخش هاي آموزشي اين سايت در اين زمينه مي باشد .اميدوارم که مطالبي که در اين سايت مي گذارم مورد توجه و استفاده ي علاقه مندان قرار گيرد .