Rhino بهتر است یا ۳Dmax

آموزش نرم افزار Rhino
در سالهايي نه چندان دور که معماران به کمک دست خود پروژه ها را تکميل ميکردند خبري از اين سوال نبود، اما با پيشرفت سريع نرم افزارهاي کامپيوتري در تمامي رشته ها و از جمله معماري، سوالي که در بسياري از محافل حرفه اي يا دانشجويي معماران و نيز شبکه هاي اجتماعي و سايتهاي مرتبط پرسيده ميشود اين است که : “راينو بهتره يا تري دي مکس؟” ، “رويت يا تري دي مکس؟” ، “راينو ياد بگيرم يا رويت؟” و … در اين مطلب قصد داريم تا دو نرم افزار راينو و تري دي مکس را البته در حوزه پروژه هاي معماري با هم مقايسه کنيم.
?- رابط کاربري
بحث در مورد رابط کاربري نرم افزار، کاملا شخصي و مطابق با سليقه شخصي افراد است، اما در طول چندين سال تدريس اين نرم افزارها به عده کثيري از دانشجويان عزيز حوزه معماري، چيزي که بسيار مشهود است، گنگ بودن و پيچيدگي محيط نرم افزار ?dmax، مخصوصا در ماه هاي اول کار با اين نرم افزار  است. جداي از اين بحث رابط کاربري نرم افزار Rhino تلفيقي از دو نرم افزار Autocad و ?dmax ميباشد، بدين معني که در طراحي نماهاي ديد، از طرح ?dmax و در طراحي دسترسي به دستورها، از نوارفرمان autocad بهره گرفته است، که دسترسي به تمامي ابزارها را بسيار سريع ميکند.
نتيجه: رابط کابري و سرعت دسترسي به دستورها در نرم افزار Rhino بسيار قدرتمندتر (و مشابه Autocad) است.
?- قدرت مدلسازي
روشهاي مدلسازي در ?dmax, Rhino
در دنياي مدلسازي اين دو نرم افزار، دو روش براي ايجاد احجام سه بعدي وجود دارد:
?- Mesh (شبکه، توري): در روش مدلسازي مش، هر حجمي از قرار گرفتن تعدادي سطوح ريز و درشت در کنار يکديگر بوجود مي آيد. در واقع مي‌توان گفت، نرم‌افزار حجم مورد نظر را از تقريب زدن آن به کمک کنار هم قرار دادن سطوح در کنار يکديگر بدست ميدهد.
?- NURBS : کلمه nurbs مخفف Non-uniform rational basis spline ميباشد. اساس کار اين روش بر مبناي الگوهاي پيچده رياضي است که سعي خواهيم کرد تا در مطالب آينده در مورد اين روش مدلسازي يک مطلب اختصاصي تقديم شما عزيزان کنيم. اما چيزي که بصورت خلاصه ميتوان گفت، اين است که در اين روش بکمک خطوط nurbs و اتصال اين خطوط، سطوحي را ايجاد کنيم که بکمک نقاط کنترلي (control points) قابل ويرايش ميباشد.
بطور کلي با هر دو روش مدلسازي ميتوان انواع مدلهاي معماري و انيميشن و کاراکتر را ايجاد کرد اما روش مدلسازي mesh داراي کنترل بسريعتر بر روي جزئيات ريز يک کاراکتر و يا عناصري عمانند پارچه و .. ميباشد؛ همچنين براي ايجاد مدلهاي ساده تا پيچيده معماري اعم از کلاسيک تا مدرن، پست مدرن و ارگانيک، روش nurbs بسيار کاراتر خواهد بود، زيرا:
•    سرعت ترسيم در اين روش بسيار بالاست
•    دقت ترسيم در اين روش، بدليل استفاده از الگوهاي رياضي (و نه قرار دادن سطوح در کنار يکديگر) بسيار بسيار بالا است
•    فرم ايجاد شده در اين روش داراي حجم بسيار بسيار کمتر نسبت به همان فرم در روش mesh است.
•    قابليت ويرايش ترسيمات در روش nurbs، بعلت يکپارچکي و وابستگي سطح ايجاد شده به نقاط کنترلي، بسيار آسانتر و سريعتر است
•    فرم ايجاد شده در اين روش قابليت برش با دستگاه CNC و ساخت قالب و ماکت سازي را داراست
در دو نرم افزار Rhino و ?dmax، از کداميک از دو روش زير استفاده ميشود؟
در هر دو نرم افزار، قابليت مدلسازي با هر دو روش وجود دارد، اما تفاوت در اينجاست که محيط نرم افزار Rhino براساس NURBS بوده و محيط نرم افزار ?Dmax برپايه Mesh ميباشد. بنابراين قدرت و قابليت نرم افزار Rhino در بهره گيري از روش Nurbs قابل قياس با نرم افزار ?Dmax نيست.
جداي از بحث mesh و Nurbs، وجود ابزارها و کمک ابزارهاي ويژه اي که در ميان نرم افزارهاي حيطه معماري، تنها ميتوان آنها را در Rhino يافت (و نه در ?dmax يا autocad يا Revit يا …) از اين نرم افزار يک ابزار فوق العاده معماري در حيطه مدلسازي ساخته است.
نتيجه: در حيطه مدلسازي فضاهاي معماري، قدرت مدلسازي Rhino بسيار بالاتر از ?Dmax است.
?- قدرت رندر سازي
از آنجايي که اين حوزه (که مشتمل بر مباحث متريال و نور و رندرگيري ميباشد) بصورت پيش فرض در تمامي نرم افزارهاي وابسته به معماري وابسته به پلاگينهاي مخصوص رندر ميباشد، بحث بسيار راحت تر است. اگر اکنون از بسياري از دوستان خود بپرسيد که کدام نرم افزار داراي کيفيت رندرگيري بهتري است، به احتمال قريب به يقين همه نرم افزار ?Dmax را به شما معرفي خواهند کرد. اما بد نيست بدانيم که با توجه به استفاده از پلاگينها و نرم افزارهاي مختص رندر همانند    هيچ تفاوتي بين دو نرم افزار Rhino و ?Dmax وجود ندارد، زيرا Vray و Maxwell بر روي هر دو نرم افزار قابل نصب بوده و رندرهاي قدرتمندي ارائه ميکند.
تنها تفاوت بين دو نرم افزار در حيطه رندر را ميتوان در وجود پلاگين قدرتمند Mentalray بر روي ?Dmax بصورت پيشفرض دانست (که البته اين موضوع براي ما که از پلاگينهاي کرک شده و رايگاني همانند maxwell و Vray استفاده ميکنيم تفاوت مهمي بحساب نمي آيد)
نتيجه: در حيطه رندرسازي فضاهاي معماري، تفاوتي بين Rhino و ?dmax وجود ندارد.
?- وسعت مدلها و متريالهاي آماده
براي هر دو نرم افزار سايتهاي زيادي وجود دارند که بصورت رايگان و يا با دريافت هزينه مدلهاي آماده بسياري را در اختيار شما ميگذارند. اما به واقع نميتوان وسعت مدلهاي آماده موجود براي ?dmax را با Rhino قياس کرد.
نتيجه: مدلها و ابزارهاي آماده ?dmax بسيار بيشتر از Rhino است.
?- اقبال عمومي و بازار کار
باز هم بطور قطع ميتوان نرم افزار ?Dmax را در اين حيطه برتر دانست. درصد شرکتهايي که در حيطه معماري و ساختمان با نرم افزار ?Dmax کار ميکنند بسيار بيشتر از Rhino است.
نتيجه: شرايط کاري و بازار کار براي نرم افزار ?Dmax بسيار مهياتر است.
سخن آخر
اولين توصيه ما براي شما دوست عزيز يادگيري هردو نرم افزار قدرتمند بالاست، اما اگر ميخواهيد بين اين دو نرم افزار يکي را کار کنيد، توصيه ما اين است که با توجه به نکته آخر، براي انجام امور شرکتي حتما در ابتدا با نرم افزار ?Dmax آشنا شويد و پس از آن بدنبال نرم افزار قدرتمند Rhino برويد و قدرت آنرا بچشيد.