آشنایی با پلاگین V-ray برای راینو - مقدمات

قبل از شروع براي اينکه بتوان با هم روي يک آبجکت هماهنگ کار کرد، شما بايد اين فايل ها را دانلود کرده و طبق اين آموزش از روي آن ها تمرين کنيد. آموزش نرم افزار راينو

دانلود فايل هاي تست براي تمرين آموزش ها:
http://www.vray.com/vray_for_rhino/manual/V-Ray_for_Rhino_Manual_Scenes.zip

دانلود نرم افزار V-ray براي راينو بهترين و آخرين ورژن به همراه متريال هاي کامل با حجم 65 مگابايت:
http://rapidshare.com/files/136197702/VR_Rhino4.rar.html
http://www.4shared.com/file/212132459/84711ce2/V-ray_for_rhino__crack.html

مراحل نصب کردن V-ray براي راينو:
1- مطمئن شويد که نرم افزار راينو در حال اجرا نباشد و سپس شروع به عمليات نصب کنيد. بر روي گزينه Next کليک کنيد.

V-ray

2- بر روي گزينه "I accept the terms of the license agreement" کليک کنيد و بعد Next

V-ray

3- گزينه Complete را انتخاب کنيد و Next تا تمام قسمت هاي لازم نرم افزار در مسير Default (پيش فرض) نصب شود.

V-ray

4- بر روي Install کليک کنيد تا نرم افزار نصب شود اگر مي خواهيد چيزي را تغيير دهيد Back را کليک کنيد.

V-ray

5- نرم افزار در حال نصب مي باشد.

V-ray

وقتي که نرم افزار با موفقيت نصب شد بر روي Finish کليک کنيد.

V-ray

در صورتي که نرم افزار را خريداري نکرده ايد، از فايل Patch موجود در پوشه MPT استفاده کنيد. (به دلايل قانوني وب سايت طراحي صنعتي ايراني از آموزش نحوه Patch کردن معذور است)

آشنايي با مفاهيم اساسي در رندر گرفتن:

هنگامي که شما با هر نرم افزاري براي مثال با وي ري رندر مي کنيد بايد به سه نکته مهم که تأثير زيادي بر روي نتيجه نهايي دارد توجه داشته باشيد: Lighting، Materials، Mapping (نور، متريال و عمليات مپ کردن)

نور و نور دهي در بين اين سه نکته مهم ترين نقش را ايفا مي کند. مسئله (نور) بر روي رنگ،سايه ها انعکاس ها و شکست هاي نوري اجسام داخل طرح شما بسيار تأثير گذار است.

وي ري يک موتور رندر مجهز به Global Illumination مي باشد (GI) که به کاربر امکان مي دهد به راحتي نورپردازي کند. بنابر اين کاربران ديگر مجبور به گذراندن وقت زيادي براي موقعيت نور و غيره نيستند.

Global Illumination چيست؟
يک اتاق با پنجره را تصور کنيد که لامپي ندارد. نور طبيعي فضاي بيرون از اتاق از طريق پنجره به داخل راه مي يابد و در نتيجه با وجود نبودن لامپ در اتاق، محيط تاريک نمي باشد. برخي از افراد به اين گونه نور پردازي اين اصطلاح را اختصاص مي دهند: (lazy boy lighting) هدف GI براي کاربران اين است. که آنها در کمترين زمان ممکن نوري نسبتا طبيعي و حرفه اي را در اختيار داشته باشند.

HDR چيست؟
وي ري همچنين فايل هاي HDR را (High Dynamic Range values) پشتيباني مي کند که HDRI نيز ناميده مي شوند (High Dynamic Range Image) بالا ترين سطح درخشندگي در وي ري همان R=255 G=255 B=255 مي باشد که البته اين هنوز از نوري که خورشيد متصاعد مي کند هزاران بار کمتر است. با فايل هاي HDR شما مي توانيد کنترل بسيار راحت تري از ميزان تاريکي تا درخشندگي داشته باشيد. HDR يک فرمت از عکس مي باشد که به طور ويژه در نرم افزارهاي حرفه ايي که فايل هاي 360 درجه را توليد مي کنند ايجاد مي شود و سپس به نرم افزار هاي حرفه اي که داراي امکانات ايجاد صحنه هاي 96 بيتي مي باشد منتقل مي شود.

منفعت استفاده از فايل هاي HDR اين است که شما مي توانيد ار آنها به عنوان منابع نور و همچنين عکس back ground در رندر هاي خود استفاده کنيد.

HDR

البته با تمام اين مزيت ها هنوز محدوديت هايي در استفاده از اين فايل ها در رندرها مي باشد که در آموزش هاي جداگانه به طور حرفه اي و کامل تر در مورد آنها بحث خواهد شد.

تنظيمات پيش فرض V-ray:
تنظيمات پيش فرض در وي ري براي راينو ابتدايي ترين و بهترين حالت ممکن تنظيمات مي باشد. در اين تنظيمات اکثر المان ها به صورت پيش فرض در حالت درست و صحيح خود هستند و مشکلي به وجود نمي آورند. اين موضوع باعث مي شود تا در زمان ما صرفه جويي شود و تنظيمات ابتدايي را پشت سر بگذاريم و سپس به سراغ تنظيمات پيشرفته و مد نظر خودمان رفته و اعمال کنيم.

تنظيمات پيش فرش وي ري
اين نمونه تنظيمات کاملا ساده و پيش فرض V-ray مي باشد (بدون هيچ تنظيم خاصي)

عناصر کليدي در تنظيمات پيش فرض:
• Indirect Illumination (نور غير مستقيم در وي ري)
• Sun and Sky (خورشيد و آسمان در وي ري)
• Physical Camera (دوربين فيزيکي در وي ري)

indirect Illumination نور غير مستقيم:
نوري است که به طور مستقيم از يک منبع نوري به وجود نمي آيد در وي ري دو نوع مرجع از نور وجود دارد: يکي Global Illumination و ديگري Bounced light. اولين مدل نور پردازي به صورت ساده و پيش فرض مي باشد که نورپردازي در صحنه مي باشد. اما Bounced light نوري است که از يک سطح (surface) متصاعد مي شود و اين همان نوري مي باشد که ما مي توانيم با تنظيم کردن آن رندري حرفه اي و بسيار طبيعي با کيفيت بالا داشته باشيم.

Sun and Sky خورشيد و آسمان در وي ري:
بهترين گزينه را براي تنظيمات ساده و طبيعي از بازتاب خورشيد و موقعيت آسمان در رندر هاي خارجي (محيط باز، فضاي بيروني يا همان exterior renderings) براي ما به ارمغان مي آورد با توجه به ماهيت قرار گرفتن مدل شما در صحنه، نور خورشيد و تأثير آن بر روي مدل پديدار مي گردد.

Physical Camera دوربين فيزيکي در وي ري:
همان طور که از اسم اين عبارت مشخص است امکاناتي از قبيل تنظيمات نور، روشنايي، تاريکي، و ديگر امکاناتي که يک دوربين عکس برداري واقعي براي ما فراهم مي کند را به ما مي دهد تقريبا مي توان با sun and sky در مواردي معدود مشابه فرض کرد.

تهيه شده در: http://www.newdesign.ir/search.asp?id=684&rnd=8429