تاریخچه 3dmax

آموزش 3dmax
1988 بعد ازموفقيت گروه  yost درAtari ST  آنها شروع به آغاز همکاري با  autodesk نمودند . تيم شروع به انجام پروژهاي با عنوان THUD که يک نرم افزار modeling و  rendering بود کرد که از نام Tom Hudson  که فقط تنها برنامه نويس پروژه بود برداشته شد. نرم افزار داراي قسمت هاي مختلف بود مثل Shaper, Lofter, Editor and Material Editor..... و با 640K  حافظه بر روي Dos  قابل اجرا بود . بعد از پيوستن Dan Silva قابليت keyframing نيز معرفي شد که  THUDتبديل شد به يک نرم افزار 3D animation program.

 Autodesk قبول کرد که پخش اين نرم افزار توليد شده را انجام دهد .

3d Studio Autodesk 1990  در سال را که اولين سيستم 3D modeling  animation  rendering براي PC بود وارد بازار نمود و توانست قابليت هاي spline shapes, lofted surfaces, geometric primitives, and basic mesh editing به نرم افزار اضافه کند و قسمت Area  را براي پشتيباني از نرم افزار راه اندازي نمايد که به دست Gary Yost ,  Jack Powell اداره مي شد .

1992 در سال Autodeskنسخه 3d Studio r2  را وارد بازار کرد که plugin هاي جديدي را براي قسمت image processing , modelin , animation , .. اضافه نمود و قابليت تعويض رنگ  GUI هم به صورت اختياري به کاربران داده شد . اسم اين کد ها که وظيفه اين تغييرات را بر عهده داشتJaguar   نام گذاري شده بود چون تيم yost  براي هر گروه ايده هاي جديد خود که نهايتا تبديل به کد برنامه نويسي مي شد نامي رو معيين مي نمود .

1993  3d sudio r3  autodesk   را وارد بازار کرد که با فقط دو برنامه نويس به نام  dan silva و tom Hudson نوشته شده بود ، که dan تغييرات اساسي رو هم بر روي  material editor و rendering  انجام داد ، قسمت هاي جديد اضافه شده هم يکي  bitmap processing و يکي هم  keyframing بودکه به دست tom  صورت گرفت .

1994 3d Studio r4 autodesk   را با  ابزارها و قابليت هايي مثلIK , active shade render  و   keyscript  وارد بازار کرد و اين اولين نسخه اي از نرم افزار بود که که باقي محصولات کمپاني autodesk  را هم مثل  auto cad پشتيباني مي کرد بعد از توليد اين ورژن  Rolf Berting نيز به گروه پيوست .

1995   autodesk خبر 3d Studio MAX  که بر روي پلت فرم  winNT کار مي کرد را در SIGGRAPH  اعلام مي کند که يک نرم افزار32bit  شده بود .  openGL وdirect 3d  هم پشتيباني مي شد و کد cheetah  هم که به  biped و skin تبديل شده بود و قابليت undo  که قبل از آن در نرم افزار ها 3d studio معنايي نداشت به نرم افزار الحاق  گرديد .

1996 Autodesk بخش multimedia خود را به نام Kinetix تغيير نام داده بود  Johnny mnemonic يکي از اولين فيلم هايي  رو که داخل آن از  3d Studio 4 استفاده شده بود را به نمايش گذاشت و انيمشن dancing baby  با فرمت avi  رندر شد . در همين سال بازي پرطرفدارtomb raider  نيز که بوسيله 3d Studio  ساخته شده بود ، رونمايي گرديد . FFD , sub division , SDK و network rendering نيز به نرم افزار اضافه شدند .

1997  autodesk ورژن  3d Studio Max r2 را معرفي کرد ، که نام کد آن Athena  بود قسمت ray-tracing , lens effect , nurbs modeling  نيز به 3ds max اضافه شد .

1998 3d Studio Max 2.5 Autodesk را رو نمايي کرد که قسمت  nurbsآن بهبود يافته بود و camera match  به آن اضافه شده بود و اولين فيلمي که به صورت اساسي از 3d استفاده کرد ، فيلم  lost  in space بود که به اکران درآمد .

1999 autodesk امتياز گروه  discreet را خريد و بخش discreet و  kenetix را با هم ادغام نمود و ورژن 3d Studio MAX r3 را رو نمايي کرد ، نام کد ، اسم يکي از خدايان هندو با نام  shiva بود و تغييرات زيادي هم بر روي نرم افزار اضافه شد .

autodesk 2000 رونمايي ازنسخه 3ds Max r4 را کرد و نام کد megma  براي آن انتخاب نمود 3d Studio MAX به  3ds max  تغيير نام داد و  EA بازي the sims  بهترين بازي سال انتخاب کرد که به وسيله  3ds max و maya مشترکا ساخته شده بود .

2001 fifty perecent gray  کانديد بهترين انيميشن کوتاه سال شد . Frantic film  هم از 3ds max در فيلم swordfish استفاده نمود .

2002  discreet از 3ds max 5 رونمايي کرد که قسمت  advance light و GI و photometric light به نرم افزار اضافه گرديد .

2003 3ds max 6  discreet   را به بازار ارائه کرد که موتور رندر  mental ray و  reactorو particle flow  و.....  به آن اضافه شدند در همين سال final destination ساخته شد که در آن يکي از مهيب ترين و ترسناک ترين صحنه هاي تصادف اتومبيل به وسيله 3ds max  براي اين فيلم ساخته شد .

2004  discreet در اين سال 3ds max 7 رو معرفي کرد که قابليت هاي مثل   Editable Poly tools , Edit Poly modifier , Normal mapping , mental ray (version 3.3) ,sub surface scattering , ambient occlusion shaders , Character Studio 4.3 , و SkinMorph and SkinWrap modifiers , Parameter Collector; را به نرم افزار اضافه کرده بود .

 3ds max 8 discreet 2005رو به بازار داد که خيلي از قابليت هاي مکس، که سابق بر اين در قالب plugin  بودند رو در خود جا داد، مثل : Autodesk Vault MAXScript Debugger; Hair and Fur; Cloth Skinning and UVW unwrapping در اين سال  discreet نام خود را دوباره autodesk  تغيير داد و انيمشن gopher broke  جايزه oscar  را از آن خود کرد .

2006 نام نرم افزار به  autodesk 3ds max 9 تغيير کرد اين اولين نسخه نرم افزار بود که هم  32bit و هم  64bit بود که قابليت هاي Proxy Textures Manager; .NET support in MAXScript; ProBoolean and ProCutter mental ray 3.5 physical sky Arch&Design shaders به نرم افزار اضافه شده بود .

2007  autodesk ورژن  3ds max 2008 را وارد بازار کرد که تغييراتي هم داشت مثل : Adaptive Degradation  Scene Explorer; Selection Preview in EPoly mode ,Sky Portals ,  Photographic Exposure Control .

2008 در همين سال  3d به دو بخش  3ds max design 2009 و 3ds max 2009 تقسيم شد 3ds max design  مناسب براي معماران و طراحان بود که تمام خاصيت هاي3ds max 2009  رو دارا بود به غير از SDK در همين سال  josh brolin از 3ds max براي ساخت زندگي نامه  georg w . bush استفاده کرد و از اين نرم افزار براي ساخت game   بسياري استفاده شد مثل : Fallout 3, Far Cry 2, Mortal Kombat vs. DC Universe, Rock Band 2, Wheelman™, TNA iMPACT!, Blitz, Prince of Persia and Shaun White Snowboarding

2009 در اين سال 3ds max 2010  به عنوان يک نرم افزار پايه براي حوزه  VFXشناخته شده بود و در فيلم هاي مثل Benjamin Button که اسکار برده بود يا Hurricane Katrina IronMan, و 2012 که تقريبا 95% فيلم گرافيک کامپيوتري بود استفاده شده بود . در اين سال بيش از 350 قابليت به  3d اضافه شده بود و 3ds max  به عنوان بهترين نرم افزار هنري در مجله  Game Developer انتخاب شد .

2010 در اين سال autodesk در مرکز جايزه اسکار قرار داشت با 11 فيلم نامزد اسکار ، و همچنين 3ds max 2011 را به بازار داد .

2011 autodesk با معرفي نرم افزار 3ds max 2012 اين مسير پر فراز و نشيب پيشرفت در حوزه گرافيک کامپيوتري را گذرانده و به يکي از قطبهاي نرم افزاري دنيا تبديل گشت .

 
در ادامه  آموزش 3dmax با تمام اين توصيفات  3ds max يک نرم افزارmedia & entertainment  است و از آن براي زمينه ها و حوزه هاي مختلف مي توان استفاده نمود . براي استفاده مطلوب تر از توانمندي هاي اين نرم افزار داشتن صرفا اطلاعات تکنيکال و فني از نرم افزار کافي نمي باشد ، بلکه براي گرفتن نتايج با کيفيت جمع نمودن علوم و هنرهاي مختلف و داشتن اطلاعات فني مناسب شما را به مسير کمال و پيشرفت هدايت مي نمايد پس هر چه بيشتر سواد بصري و هنري خود را در زمينه هاي متفاوت هنري مثل درک از تناسب ، شناخت هندسه و رنگ ، بافت ، طراحي و دست آزاد ، شناخت دوربين و علم مناظر و .... افزايش دهيد باعث بر ، بدست آمدن نتايج ارزنده تري در کار با اين نرم افزار خواهيد شد .

لذا حين يادگيري 3ds max تمرکز خود را صرفا روي ابزار هاي تکنيکال نرم افزار معطوف ننماييد و سعي بر پيش بردن سواد در تمام حوزه هاي علوم ، که اثر گذار در نتيجه پاياني کار براي 3ds max خواهند بود ، کنيد . بنابر اين هر چه بيشتر بدانيد نتايج کارتان با کيفيت تر و بهتر خواهد شد . البته علارغم باورهاي اشتباه و عوامانه که يادگيري کل نرم افزار را براي زمينه هاي مختلف رد مي کند ، بنده حقير معتقدم و همچنين به شما عزيزان هم عرض مي کنم که يادگيري تمام قسمتها نرم افزار مي تواند جهت ايجاد ديد بهتر و جهت گيري کاري مناسب تر و اخذ نتايج با کيفيت تر مفيد و فايده واقع گردد ، البته اين امر به اين معنا نيست که الزامي براي يادگيري تمام بخش ها و قسمت هاي نرم افزار وجود دارد ، ولي با ارزيابي نمودن نيازها و شرايط کاري و بزاعت زماني خود اولويت بنديي را براي قسمت هاي مهم تر نرم افزار مي توانيد قرار دهيد ولي اين اولويت سنجي به معنا رد کل مسئله يادگيري کامل نرم افزار نيست .