مکس اسکریپت چیست و چه کاربردی در 3dmax دارد ؟

اسکريپت يک نوع زبان برنامه نويسي مي باشد .، در واقع شما با max script مي توانيد دستورات تري دي مکس را به صورتي متني بنويسيد و اجرا کنيد .با کمک maxscript مي توانيد با scene (صحنه) تري دي مکس در تعامل متقابل و تماس مستقيم بوده و نحوه عملکرد آن ها را با استفاده از «دستور» (statement) يا «عملگر»(operand)ها کنترل و تنظيم نماييد .شما اين «دستور » و «عملگر» ها را به صورت يک متن ساده (همان اسکريپت)مي نويسيد که تري دي مکس موقع اجرا آن را تفسير کرده و عملگرها را آنگونه که تعريف کرديد به اجرا در مي آورد . مي توان گفت maxscript تقريباً تمام کاربرد ها و کارايي هاي تري دي مکس را تحت پوشش قرار مي دهد .

اما اسکريپت چه کاربردي براي ما دارد ؟
شما بوسيله مکس اسکريپت مي توانيد يکسري کار که به صورت روتين مجبوريد چندين بار انجام دهيد ، بوسيله يک اسکريپت ساده ، از تکرار کار بپرهيزيد و با اجراي اسکريپت همان کار را انجام دهيد . همچنين مي توانيد در مدل سازي ، در انيميشن ، و حتي رندر ، کارهاي خود را خيلي سريع تر انجام دهيد .با مکس اسکريپت مي توانيد براي مدل هاي خود يک user interface مخصوص به خود بسازيد ، مثلا در زمينه ريگ کردن کاراکترها. پس الان تقريبا آشنايي با مکس اسکريپت پيدا کرديد و مي دانيد maxscript چيست .عجله نکنيد به مرور در همين سايت مي توانيد به يک اسکريپت نويس حرفه اي تبديل شويد . و اگر حرفه اي کار تري دي مکس را دنبال مي کنيد از بقيه افراد يک پله جلو باشيد .

خيلي از پلاگين هايي که در اينترنت مربوط به تري دي مکس مي شوند در واقع با همين MAXscript نوشته شده اند .در اسکريپت نويسي بايد به سه عامل زير توجه داشته باشيد :
تمرين – شما بايد در اسکريپت نويسي در تري دي مکس خيلي تمرين کنيد تا دستورات ونحوه نوشتن دستورات مکي اسکريپت در ذهن شما باقي بماند همچنين براي نوشتن اسکريپت مناسب بايد سعي کنيد هنگام کار با maxscript نوشته شده توسظ ساير افراد را مطالعه کنيد .اين کار باعث مي شود که خود شما نيز در زمينه اسکريپت نويسي پيشرفت قابل توجهي داشته باشيد .

اصول و مفاهيم اوليه رياضيات – درک و فهم اوليه رياضيات مانند مثلثات ، هندسه و … کمک زيادي به اسکريپت نويسي مي کند .
تجربه برنامه نويسي – با اينکه براي اسکريپت نويسي در تري دي مکس نيازي به تجربه ي قبلي در در برنامه نويسي نيست اما کساني که قبلا تجربه برنامه نويسي را داشتند به مراتب راحت تر مي توانند در زمينه اسکريپت نويسي کار کنند .

برخي از کاربرد هاي مکس اسکريپت :
) اسکريپت نويسي براي جنبه هاي مختلف تري دي مکس مدلسازي متحرک کردن رندر…..
2) کنترل تعامل نرم افزاري از طريق يک پنجره ي خط فرمان
3) ساخت ابزار هاي سفارشي ( فکر کنم تنها استفاده ي تو ايران)
4) تنظيم رابط هاي به صورت بيروني با استفاده از ole
5) ساخت ابزار هاي پردازش دسته اي مانند اسکريپتهاي رندر دسته اي 

آموزش 3dmax