نکاتی ضروری در مورد وی ری و منتال ری

گاها پیش می آید که کارفرمایان درخواست بازبینی پروژه های قدیمی را دارند با این هدف که یک دید دوربین موجود را دوباره طراحی کرده و یا دوباره رندر کنند. زمانی که دید فعلی دوربین را دوباره رندر می کنید ممکن است کارفرما از شما بخواهد که مقدار بیشتری از صحنه تری دی را در یک شات مشابه داشته باشید با این ترجیح که FOV تغییر نکند ( تقریبا شبیه به حالتی که ابعاد یک بوم در فتوشاپ را بزرگتر می کنید) در واقعیت از نظر فنی رسیدن به چنین خروجی تقریبا غیرممکن است چرا که در تقابل با فیزیک هر نوع دوربین واقعی است. البته باید گفت این غالبا چیزی است که از اکثر کاربران خواسته می شود . آموزش vray

تا کنون بسیاری از استودیوهای مطرح به آنچه که در بالا اشاره شد با کاهش FOV اصلی دوربین را رسیده اند تا بخش های جدیدی از صحنه تری دی را پوشش دهد. در این روش سایز اصلی خروجی رندر (بر اساس پیکسل) بارها افزایش می یابد تا کاهش مقادیر FOV را جبران کند.

روندی که در بالا ذکر شد یک “راه در رو” برای خواسته کارفرماست تا زمانیکه با اسکریپت نابغه Overscan آشنا شوید. این اسکریپت توسط مارتین (martin@breidt.net) در http://www.breidt.net/scripts/index.html#overscanساخته شده است تا راه حلی برای روندی باشد که در بالا ذکر شد.

vnplugin-3dsmax_tips-tricks-vraymental_02

این اسکریپت تنها با دوربینهای استاندارد تری دی مکس کار می کند.

بعلاوه توصیه می شود که صحنه تری دی کنونی را تحت عنوانی متفاوت پیش از استفاده از این اسکریپت ذخیره کنید .

برای اجرای این اسکریپت کاربر می بایست به سادگی مراحلی را که در ادامه ذکر می شود طی کند.

اسکریپت را از لینکی که در بالا ذکر شد دانلود کنید.
فایل تری دی مکس را باز کرده و سپس اسکریپت را درگ کرده و مستقیما روی ویپورت دوربینتان رها کنید.
دیالوگ باکس اسکریپت به سرعت با ابعاد اصلی تصویر خروجی باز می شود.
vnplugin-3dsmax_tips-tricks-vraymental_03

عمگلر های “New Width” و “New Height” به کاربران اجازه می دهند تا مقادیر جدید برای ابعاد را وارد کنند.

دکمه “rel” تناسب اصلی ابعاد را قفل کرده بنابراین مقادیر جدید همیشه در تناسب با ابعاد قبلی می باشند.

دکمه “Apply Overcan” دوربین را با ابعاد جدید وارد شده در “New Width” و “New Height” به روزرسانی می کند. در صورتی که عملگر “Copy camera” فعال باشد یک دوربین جدید ساخته شده و با توجه به دوربین قبلی نامگذاری می شود.

دکمه “Update” ابعاد قبلی را با ابعاد جدید به روزرسانی می کند.

در شکل زیر ارتفاع تصویر خروجی از مقدار اصلی ۳۰۰۰ پیکسل به ۵۰۰۰ پیکسل بدون تحت تاثیر قرار دادن تنظیمات اصلی دوربین (مانند FOV) تغییر داده شده است.

یک دوربین جدید نیز به صورت اتوماتیک با فعال کردن گزینه Copy Camera و کلیک روی گزینه “Apply Overscan” ساخته شده است.

vnplugin-3dsmax_tips-tricks-vraymental_04

از آنجایی که اسکریپت اصلی فقط برای دوربینهای استاندارد مکس طراحی شده است کاربرانی که از یک دوربین فیزیکالی وی ری در صحنه استفاده می کنند باید مراحلی که در ادامه ذکر می شود طی کنند:

ابتدا صحنه مکس وی ری خود را باز کرده و به ویوپورت دوربین وی ری بروید.

دکمه P را از کیبورد فشار داده تا ویپورت فعلی وی ری را به حالت پرسپکتیو تغییر دهید.

سپس Ctrl+C را از کیبورد خود فشار دهید تا به صورت اتوماتیک یک دوربین استاندارد تری دی مکس بسازد.
دوربین جدید می بایست به صورت اتوماتیک ساخته شود. سپس مراحلی را که قبلا در مورد نحوه اعمال اسکریپت Overscan گفته شد طی کنید.
زمانیکه با تنظیمات جدید دوربین خود و ابعاد خروجی به رضایت رسیدید، اسکریپتی را برای تبدیل دوربین استاندارد مکس به دوربین فیزیکال وی ری اجرا کنید.
اسکریپتی که من معمولا استفاده می کنم “MaxCam_To_PhysCam_1.4_proc” می باشد که از لینک زیر قابل دانلود است”

www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/leles-vray-tools

برای اجرای اسکریپت به سادگی مراحل زیر را طی کنید:

بعد از دانلود و unzip کردن فایل به سادگی روی نوارابزار اصلی MaxScript کلیک کنید.
روی منوی کرکره ای آن گزینه “Run Script” را انتخاب کنید.
vnplugin-3dsmax_tips-tricks-vraymental_05

پنجره “Choose Editor File” باز می شود.
از این لیست “MaxCam_To_PhysCam_1.4_proc” را انتخاب و باز کنید.
vnplugin-3dsmax_tips-tricks-vraymental_06

پنجره “Physcam Converter V1.4” باز می شود. دوربینهای مربوطه را از صحنه انتخاب کنید و روی “Convert Camera(s)” کلیک کنید.
یک دوربین فیزیکال وی ری می بایست ساخته شده و به صورت اتوماتیک نامگذاری و انتخاب شود.

برای مشاهده دروبینی که تازه ساخته شده است گزینه C را از کیبورد فشار دهید. یا اینک روی نام دوربین که در گوشه چپ بالای ویپورت دوربین قرار دارد کلیک راست کرده و دوربین مربوطه را انتخاب کنید.

vnplugin-3dsmax_tips-tricks-vraymental_07

در نهایت پارامترهای اکسپوژر وی ری را از تنظیمات دوربین اصلی به دوربینی که جدید ساخته شده کپی کنید. 

سایر سایت ها
دوره های آموزشی

زبان آلمانی

دوره آموزش 3dmax، آموزش 3dmax

دوره آموزش vray ، آموزش وی ری

آموزش BMS وهوشمند سازی ساختمان

آموزش درب اتوماتیک

آموزش دزدگیر و اعلام حریق