آشنایی با نرم افزار راینو Rhino

طراحاني که تا به حال از ?Dmax براي مدلسازي احجام پيچيده استفاده کرده اند ، از روش هاي پيچيده و سختي هاي اين نرم افزار در ساخت اين قبيل مدل ها آگاهي دارند . وقتي شما تصميم به ساخت يک مدل پيچيده در محيط ?d max مي گيريد، با تعداد زيادي ابزار و دستورات ويرايشي درگير مي شويد . آموزش نرم افزار راينو
با رواج سبک هاي جديد از طراحي و رقابت طراحان در برآوردن خواسته هاي کارفرمايان ، ابزارهاي جديدي به کمک طراحان آمده اند، تا از اين گود عقب نمانند. نرم افزار Rhino يکي از معتبرترين نرم افزارهاي کمپاني Mcneel ، مي باشد. راينو يک نرم افزار CAD base محسوب مي شود که اصول و محيط نرم افزار آن بسيار مشابه Auto Cad است . ولي اين نرم افزار بسيار سبک است و داراي برتري هاي قابل توجهي در امکان توليد احجام پيچيده در مقايسه با CAD مي باشد . آنچه اين توانايي ها را به نرم افزار راينو بخشيده، تکيه بر سيستم شبيه سازي NURBS modeling مي باشد که امکانات پوسته سازي فوق العاده اي را در اين نرم افزار سبب شده است.
Rhino با داشتن مجموعه اي از ابزارهاي ساده اما بسيار کاربردي در چند سال اخير گوي سبقت را از بسياري رقبا ربوده و به يکي از محبوب ترين نرم افزارهاي طراحي در آتليه هاي معماري بدل شده است . براي ذکر برخي از مزاياي Rhino مي توان به موارد زير اشاره کرد :
-يادگيري آسان و سهولت در استفاده از امکانات آن
-تعامل با نقشه هاي معماري
-وارد کردن پلان ها و نماها ،... به محيط برنامه براي سرعت بخشيدن به مدل سازي و نيز خروجي از مدل ساخته شده بصورت ? نما و پلان
-امکان متريال دهي ، نورپردازي و Render در محيط نرم افزار
- وجود پلاگين هاي متعدد و مفيد همچون:
- Vray (جهت رندرينگ)
- Tspline (جهت مدلسازي ارگانيک)
- Grasshopper (جهت مدلسازي الگوريتميک (
- همکاري عالي با ديگر نرم افزارهاي کاربردي همچونAutocad ، ?Dmax ، Revit و عدم نياز به سيستم رايانه اي قوي .
همچنين روش مدلسازي و ابزارهاي اين نرم افزار امکان توليد هر نوع فرم منحني با هرميزان پيچيدگي را با کمترين اشغال فضايRam و از همه مهم تر در کمترين زمان ممکن،دست يافتني ساخته است.در حال حاضر اين نرم افزار در زمينه هاي زيادي همچون طراحي خودرو، معماري و معماري داخلي، طراحي مبلمان و طراحي وسايل حمل ونقل دريايي و هوايي کاربردي گسترده دارد.
اصول کار با نرم افزار راينو بسيار ساده است و از قوانين هندسي که براي عموم قابل فهم است استفاده مي کند. خلق تمامي فرم ها به صورت تصويري در ? نما قابل پي گيري مي باشد و تمامي آنچه در نرم افزار موجود است قابليت مديريت و ويرايش توسط کاربر را دارد. وجودآيکن هاي گرافيکي بسيار گويا ، راهنماي بسيار خوبي است و باعث عدم فراموشي کاربرد دستورها مي شود .
راينو همانگونه که گفته شد يک نرم افزار پوسته ساز است ، اين بدان معناست که عمليات مدل سازي از خطوط و سطوحي که ميان آنها شکل مي گيرند آغاز مي شوند. خطوط ، راهنماي تشکيل صفحات هستند و از کنار هم قرار گيري سطوح حجم کلي شکل مي گيرد. برخي از ابزارهاي Rhino همچون extrude و revolve مشابه ديگر نرم افزارهاي سه بعدي ساز عمل مي کنند و برخي ديگر ابزارهاي انحصاري راينو به شمار مي روند مانند network . همچنين راينو امکانات خوبي را براي مدل سازي از روي اسکچ هاي دستي طراح دارد .
با توجه به دگرگوني در طراحي هاي معماري و گرايش طراحان به سمت فرم هاي ارگانيک و پيچيده ، فراگيري نرم افزار Rhino که مي تواند به راحتي و به سرعت اين فرم ها را بيافريند به نظر ضروري مي رسد .