مدل‌سازی داده‌ای ساختمان (Building Information Modeling)

در سال‌هاي اخير مفهومي جديد و انقلابي به نام BIM مطرح‌شده و به سرعت جاي خود را در صنعت ساختمان باز کرده است. BIM به زبان ساده يعني شبيه‌سازي کل ساختمان در يک نرم‌افزار. تمامي اطلاعات ساختمان از قبيل نما‌هاي گرافيکي مانند آنچه در Max شاهديم تا داده‌هاي پردازشي مانند نوع و ميزان مصالح به‌کاررفته، شکل، اندازه و تعداد درها و پنجره‌ها و محل و مساحت فضا‌هاي مختلف در اين شبيه‌سازي موجود است. براي رسيدن به BIM دو انتخاب معمول داريم، ArchiCAD از شرکت Graphysoft و Revit از کمپاني Autodesk. اين بار هم انتخاب اول ما محصول شرکت Autodesk است. Revit با رويکرد بسيار هوشمندانه به مدل‌سازي شيءگرا و پارامتريک و همخواني زياد با نرم‌افزارهاي ديگر Autodesk مانند AutoCAD و 3Ds Max، زندگي را براي معماران شيرين‌تر کرده است. لازم به يا داوري است که Revit تنها ابزار مدل‌سازي سه بعدي نيست و داده‌هاي پردازشي آن نقش بسيار مهمي در فرايند طراحي و مديريت پروژه دارد.
به ياد داشته باشيد Revit ، آينده‌ي نرم‌افزارهاي معماريست! آموزش نرم افزار راينو

پردازش تصوير
براي استفاده از رندرها و نقشه‌هايي که از نرم‌افزارهاي ديگر به دست آمده و پرزنت کردن پروژه، به يک نرم‌افزار پردازش تصوير نياز داريم. در اين بخش هم نرم‌افزار قدرتمند و معروف Photoshop از کمپاني Adobe انتخاب اول ماست. فتوشاپ در معماري علاوه بر شيت بندي، استفاده‌ي بسيار مهم ديگري نيز دارد، اصلاح رندر‌ها يا Post Production. هيچ رندري بدون پست پروداکت کامل نيست. هرچقدر که در Max و V-ray تسلط داشته باشيد، حاصل کار شما يک رندر حرفه‌اي و فتورئال نخواهد بود. براي رسيدن به نهايت مطلوب، بايد در محيط فتوشاپ اصلاحاتي بر روي رندر انجام دهيم. اين اصلاحات مي‌تواند بهبود رنگ، گاما، کنتراست، وايت بالانس، اضافه کردن Vignet يا Chromatic Abbreviationباشد، يا اضافه کردن اشيا و پرسوناژ به رندر. اين کاربري‌ها فتوشاپ را به يکي از نرم‌افزار‌هاي ضروري رشته‌ي معماري تبديل کرده است.
يادمان باشد رندر خروجي نرم‌افزار سه بعدي در بهترين حالت 50% درصد انتظار ما را برآورده مي‌کند. 50% باقي را در فتوشاپ به دست خواهيم آورد.

سخن پاياني
علاوه بر فيلد‌ها و نرم‌افزار‌هايي که معرفي شد، نرم‌افزار‌هاي ديگري مانند DIALux براي نورپردازي، Lumion براي رندر Real Time و... وجود دارد که دانشجويان علاقه‌مند مي‌توانند آن‌ها را نيز فراگيرند. اما يادگيري نرم‌افزار‌هاي معرفي‌شده براي همه‌ي معماران و دانشجويان معماري ضروري است.