ویژگی های وی ری

همانطور که احتمالا مي دانيد، VRay يک پلاگين رندر است. پلاگيني است که بر روي يک نرم افزار موجود امکانات بسياري را اضافه مي کند. ويژگي هاي وي ري اساسا براي خلق تصاوير واقعي به همراه بهبود سرعت رندرگيري هدف گذاري شده است. در حال حاضر، وي ري براي 3ds max، Maya، Rhinoceros 3D و Google Sketchup موجود مي باشد. اين آموزش با وي ري براي تري دي مکس تهيه شده است، اما پلاگين وي ري براي ساير بسته هاي نرم افزاري هم بطور کلي بسيار شبيه به يکديگر است. بيشتر ويژگي ها و پارامترهاي وي ري را مي توان در ديالوگ باکس ست آپ رندر (کليد f10 براي نمايش اين ديالوگ باکس) يافت. براي مثال وي ري متريال ها، انواع نورها، يک خلق کننده خز و پرز، يک افکت کارتوني، يک ويرايشگر پستي بلندي (displacement) و غيره ... مخصوص به خود، در نرم افزار جاري اضافه مي کند. وي ري به وسيله Chaosgroup، يک کمپاني اروپايي مستقر در بلغارستان ايجاد شده است. از اين کمپاني به خاطر ارائه اين موتور قدرتمند، سپاسگزاريم. براي ديدن ادامه آموزش با ما در ادامه مطلب همراه شويد. آموزش vray

ويژگي هاي وي ري 2
شما مي توانيد همه ويژگي ها و پارامترهاي وي ري را در وب سايت اختصاصي Chaosgroup را به طور کامل بخوانيد. من برخي از مهمترين اين ويژگي ها را در ادامه ليست خواهم کرد.

- Full scene antialiasing (خوشنماسازي کامل صحنه)
Antialiasing به طور مستقيم به کيفيت تصوير وابسته است. اين ويژگي با هموارکردن لبه هاي آبجکت ها، جزييات تکسچرها (رنگ و نقش هاي اعمال شده بر روي اشيا)، انعکاس هاي نوري شفاف و مات، سايه هاي محلي و ناحيه اي و غيره . . . سر و کار دارد. به تصوير زير نگاه کنيد تا تفاوت بين تصوير مجهز به antialiasing و فاقد antialiasing را ببينيد.

تصوير

تغيير در مقدار antialiasing تاثير فوق العاده اي در مدت زمان رندر مي گذارد، مي توان زمان رندر را از 5 دقيقه تا چند ساعت با تغيير مقدار از 0.1 تا 0.001 برسانيد.
در وي ري شما مي توانيد کيفيت تصوير را با چند تنظيم کنترل کنيد، که اين تنظيمات مي تواند با تغيير در کيفيت تصوير، رندر نهايي را از يک رندر سريع تا يک تصوير با کيفيت کنترل نمايد. شما فقط بايد با اين تنظيمات و تاثيرگذاري هر کدام از آن ها آشنا شويد، پس از آن شما مي توانيد پيش بيني کنيد که بعد از تغيير يک پارامتر چه اتفاقي به وقوع خواهد پيوست.

- Advanced Materials (مواد پيشرفته)
وي ري متريال هاي منحصر بفرد خود را به تري دي اس مکس اضافه مي کند. شما انتخاب هايي مثل متريال نرمال و استاندارد وي ري، متريال vraylight، متريال VrayBlend، متريال Vray2sided، متريال VrayfastSSS، متريال vraymaterial wrapper، متريال Vray Carpaint،
و Vray Flakes داريد. شما مي توانيد هر ماده يا متريالي را که تصور کنيد با اين انواع ماده گسترده خلق کنيد (يا آن ها را با يکديگر و همچنين با متريال هاي اختصاصي مکس ترکيب نماييد)

متريال استاندارد وي ري از آن دسته مواردي است که زياد مورد استفاده قرار مي گيرد. فقط با همين نوع متريال مي توان همه چيز از جمله شيشه، پلاستيک، فلزات، چوب، و مانند اين ها را ايجاد کرد. البته در پست هاي قبلي برخي از اين نوع متريال ها به طور کامل بررسي شده اند، که شما مي توانيد براي آشنايي بيشتر با کارايي آن به پست هاي مورد نظر رجوع نماييد.

تصاويري که در ادامه مي بينيد، به شما برخي از ماده هايي را که با متريال استاندارد وي ري تنها در چند ثانيه خلق شده اند را نشان مي دهد. تصوير بالايي يک نوع از فلز است، در تصوير دوم من دو کره را به دو منبع ساتع کننده نور تبديل کرده ام، و تصوير سوم آبجکت هاي پلاستيکي يا شيشه اي شفاف است.