انتقال فایل از راینو به اتوکد

آموزش نرم افزار راينو
يکي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد راينو ليست بلند بالاي فرمت‌هايي ست که براي خواندن و نوشتن پشتيباني مي‌کند. به طوري که مي‌توان گفت تقريبا هيچ نرم‌افزار دوبعدي و سه‌بعدي وجود ندارد که راينو قابليت تبادل فايل با آن را نداشته باشد. راينو يا مستقيما فرمت مورد نظر را براي نرم‌افزار مقصد در اختيار شما قرار مي‌دهد. (مثلا براي انتقال فايل به نرم‌افزار Adobe Illustrator به صورت مستقيم مي‌توانيد فايل خود را از راينو با فرمت AI ذخيره کنيد.) يا اينکه بايد فرمت واسطي بيابيد که هم در ليست خروجي‌هاي راينو و هم در ليست ورودي‌هاي نرم‌افزار مقصد موجود باشد. (به عنوان مثال اگر مي‌خواهيد ترسيم دوبعدي ايجاد شده در راينو را به CorelDRAW انتقال دهيد، از آنجا که فرمت فايلهاي اين نرم‌افزار CDR است و راينو مستقيما اين فرمت را پشتيباني نمي‌کند، مي‌توانيد از فرمت DWG استفاده کنيد. چرا که هم Rhino و هم CorelDraw هر دو اين فرمت را پشتيباني مي‌کنند)
يکي از قديمي‌ترين و شناخته شده ترين نرم‌افزارهاي CAD (طراحي به کمک کامپيوتر: Computer Aided Design) برنامه #AutoCAD است که به خصوص در ميان طراحان معمار از محبوبيت خاصي برخوردار است. بسياري از ويژگي‌هاي راينو (خط فرمان، لايه‌ها و…) براي کاربران #اتوکد کاملا آشناست. همچنين راينو هر دو فرمت اصلي اتوکد، يعني #DWG و #DXF را پشتيباني مي‌کند و تمام ويژگيها و جزئيات (از جمله ضخامتها، لايه‌ها، رنگها، تنظيمات پرينت، اندازه‌گذاري‌ها و…) در فايلهاي ذخيره شده از راينو حفظ خواهد شد.
در ادامه  آموزش نرم افزار راينو به روش ذخيره فايلهاي راينو با فرمت مناسب براي اتوکد و بررسي چند نکته در اين مورد مي‌پردازيم.
گام اول: در صورتي که مي‌خواهيد تمام اشياي موجود در فايل (حتي لايه‌هاي خاموش) در فايل خروجي ذخيره شوند، دستور SaveAs و اگر مي‌خواهيد تنها بخشي از اشياي موجود در فايل ذخيره شوند، اشياي مورد نظر را انتخاب کرده و دستور Export را در خط فرمان وارد کنيد.
گام دوم: در پنجره‌اي که باز مي‌شود، مسيري را که مي‌خواهيد فايل خروجي در آنجا ذخيره شود انتخاب کنيد و همينطور نام فايل را در قسمت File name تايپ کنيد. همچنين در قسمت Save as type يکي از دو گزينه DWG يا DXF را انتخاب کنيد (تفاوت اين دو فرمت توضيح داده خواهد شد.) و نهايتا روي دکمه Save کليک کنيد.
گام سوم: اکنون پنجره DWG/DXF Export Options نمايان مي‌شود که از شما مي‌خواهد تنظيمات دلخواه خود را براي نحوه‌ي تبديل شدن فايل راينو به اتوکد انتخاب کنيد. به صورت پيش‌فرض ليستي از تنظيمات آماده در قسمت Export Scheme قرار دارد که مي‌توانيد يکي از آنها را انتخاب کرده و يا تنظيمات هر يک از آنها را با کليک روي دکمه Edit Scheme… تغيير دهيد. Scheme هاي پيشنهادي rhino5.ir براي ترسيمات دوبعدي، حالت ???? Natural و براي مدلهاي سه‌بعدي، حالت ???? Solids است. حالت مورد نظر را انتخاب کرده و روي دکمه OK کليک کنيد تا فايل ذخيره شود.
توضيح: در مورد فايلهايي که در آنها Surface داريد، حتما حالت ???? Scheme را برگزينيد در غير اينصورت سطوح به صورت خط ذخيره خواهند شد.
تفاوت فرمت DWG و DXF چيست؟
شايد براي شما هم سوال باشد که فرق دو فرمت dwg  و dxf چيست؟ هر دو فرمتهاي معمول Autodesk AutoCAD هستند و هر دو کيفيت مشابهي دارند! پس تفاوت در چيست؟
فرمت dwg (مخفف drawing) فرمت اصلي و بومي اتوکد است. به اين معني که تمام اطلاعات فايل اتوکد به نحوي که براي خود نرم‌افزار AutoCAD خوانا باشد در آن ذخيره مي‌شود. بنابرين ممکن است خواندن آن براي برخي نرم‌افزارهاي ديگر (به جز خود اتوکد) با مشکل همراه شود. از اين رو کمپاني Autodesk فرمتي ديگري را براي مبادله فايل بين اتوکد و ساير نرم‌افزارها ايجاد کرده است که همان فرمت DXF (مخفف data exchange format) است. پس زماني که فايلي را براي باز کردن در نرم افزار ديگري ذخيره مي‌کنيد بهتر است فرمت DXF را انتخاب کنيد.
تفاوت ديگر اين دو فرمت اين است که در فرمت DWG اطلاعات به صورت Binary ذخيره مي‌شوند و در فرمت DXF به صورت ASCII. به زبان ساده (و شايد کمي غيرعلمي) در فرمت dxf اطلاعات فشرده نمي‌شوند و بنابرين حجم اين فايلها بيشتر از فايل dwg خواهد بود.