تاریخچه موتور رندرینگ VRay

تاریخچه پیدایش : موتور رندرینگ VRay محصول تفکراتVladimir Koylazov و Peter Mitev می باشد. Vladimir آنقدر بعدها مشهور شد که نام Vlado را برای او انتخاب کردند و در بیشتر محافل و سایت های از این نام بجای نام کامل وی استفاده می شود. شروع تولید Vray به سال 1997 برمیگردد. در آن زمانVlado در شرکت Chaos Software مشغول به کار بود که بخشی از مجموعه Chaotic Dimension بود. با استقبال خوبی که کاربران از نسخه های اولیه این محصول کردند، Vlado و شرکت Chaos Software ترغیب به توسعه و بروز رسانی VRay کردند .تمرکز اولیه توسعه دهندگان این موتور رندر بروی صنعت معماری بود زیرا در آن زمان موتورهای رندرینگ بسیار معروف و قدرتمندی وجود داشتند که به منظور ساخت انیمیشن و جلوه های ویژه فیلم ها از آن ها استفاده می شد. بیشتر تصاویر و تبلیغات منتشر شده برای VRay از مزامین ساختمان ها، طراحی دکوراسیون و نما تشکیل شده بود و تمرکز اصلی سازندگان و تیم توسعه آن، تولید یک موتور رندرینگ Photo Realistic برای نرم افزار 3d Studio بود.در آن زمان 3d Studio یک موتور رندر داخلی داشت که بر پایه الگوریتم Scanline عمل می نمود و رندرینگ روشنایی عمومی یا Global Illumination در آن تعریف نشده بود. علاوه بر GI پارامترهای بسیار زیادی بود که 3D Studio از آن محروم بود. در نتیجه کاربران آن بشدت مجذوب VRay و توانایی های آن شدند. شرکت های دیگر نیز از این فرصت یپش آمده استفاده کردند و بعد از مطالعه و بررسی موتور رندر وی – ری ، اقدام به تولید محصولات جانبی برای این موتور رندر شدند. به سرعت VRay آنچنان فراگیر شد که آرشیتکت ها برای دریافت خروجی طراحی های خود بجز VRay راهکار دیگری را سراغ نداشتند. این تب به طراحان صنعتی و تبلیغات نیز سرایت کرد و بزودی شرکت های تبلیغاتی و طراحان و هنرمندان برای معرفی محصولات و تصاویر آنها، از VRay استفاده میکردند. امروزه شرکت های بسیار زیادی در کنار توسعه دهنده اصلی آن یعنی Chaos Software مشغول به کار هستند. با گسترش VRay و شرکت های تابع آن و شرکت اصلی یعنی Chaotic Dimension و دیگر شرکت های به عنوان یک مجموعه به کار خود ادامه دادند تا اینکه نام آنها به Chaos Group تغییر کرد که معرف تعداد شرکت هایی بود که به صورت یک گروه کاری با یکدیگر همکاری میکردند. از این میان چند شرکت مطرح در زمینه ارائه خدمات رایانه ای ، همکاری بسیار بزرگی را با VRay شروع کردند که از مهمترین آنها میتوان به شرکت های EverMotion و Dosch Design اشاره کرد. شرکت های بسیار زیادی نیز در این موضوع قرار میگیرند که EverMotion را میتوان بهترین آنها دانست. در حقیقت VRay بخشی از محبوبیت خود را مدیون این شرکت و رقبای آن است. EverMotion با تولید مدلهای سه بعدی آماده در زمینه های گوناگون از وسایل منزل تا ماشین آلات و لوازم موسیقی و کاراکترهای انسان و ... گرفته تا تجیهزات پزشکی و نظامی و ... را با بالاترین کیفیت در اختیار کاربران قرار داد. مدلهای تولید شده توسط این شرکت در اوایل کار برای کاربران 3D Studio , 3ds Max و Lightwave 3D قابل استفاده بود. اما بواسطه استقبال بی نظیر از آنها، امروزه Evermotion طیف وسیعی از موتورهای رندرینگ و نرم افزارهای سه بعدی را پشتیبانی میکند به گونه ای که مدلهای تولید شده توسط این شرکت به صورت مستقیم در نرم افزارهای Cinema 4D , Maya , 3ds Max , Softimage , Autocad , Revit , Houdini , TrueSpace و ... قابل استفاده بوده و به تازگی بجز متریال های و صحنه های آماده برای موتور VRay ، موتورهای Arion و Octane و Maxwell را در برخی از محصولاتش پشتیبانی میکند. با کمک تیم توسعه بلغارستانی VRay و شرکت های همگام با او ،این موتور رندرینگ توانست جای پای خود را در میان کاربران مستحکم کند.اما مشکل از جایی شروع شد که بسیار از کاربرانی که با قیمت های بالا این موتور رندرینگ را تهیه میکردند نیاز به رندرینگ انیمیشن پیدا کردند. هر چه کیفیت و امکانات Vray بهتر و بیشتر می شد، تنظیمات و یادگیری آن نیز سخت تر و دشوارتر می گردید. به گونه ای که برای پیدا کردن مهارت و یادگیری روشهای استفاده از آن نیاز به دوره های آموزشی تخصصی و فیلم های آموزشی پدیدار شد. از این رو باز هم کام شرکت هایی که منتظر چنین فرصت هایی بودند شیرین شد و سیل نرم افزارها و کتاب ها و فیلم های آموزشی روانه بازار گردید. به جرات میتوان گفت که هیچ موتور رندری مانند VRay نیست که دارای این مجموعه آموزشی و جانبی باشد. در کشور عزیزمان نیز، با توجه به وجود استعداد ها و توانمندیهای زیاد کاربران، و استفاده رایگان از تمامی نرم افزارهای مطرح دنیا ( به دلیل عدم رعایت کپی رایت )، استفاده از VRay نیز در بین کاربران مخصوصا طراحان ، مهندسان و آرشیتکت ها بسیار فراگیر شده است. وجود مدلهای سه بعدی آماده، صحنه های آماده ، صدها مجموعه متریال آماده و کلاس ها و کتاب های آموزشی سبب شده است که VRay به عنوان یک انتخاب اولیه در میان کاربران ایرانی، تثبیت شود. نرم افزارهای مورد استفاده : باید بدانید که VRay به دو صورت استفاده می شود یکی توسط VRay Plug In و یکی به صورت Vray Standalone . در حالت اول کاربران در صورت وجود پلاگین برای برنامه مورد نظرشان، بعد از نصب پلاگین ، به صورت مستقیم در نرم افزارهای Autodesk 3DS Max , Maya , Rhino , SketchUp , Cinema 4D اقدام به رندرینگ تصاویر خود میکنند. دیگر کاربران مانن Modo,Houdini , Lightwave 3d , Blender و ... نیز میتوانند ابتدا صحنه های خود را به فرمت VrayScene تبدیل کرده و در نرم افزار Vray Standalone رندر نمایند. نکته در اینجاست که نسخه اصلی VRay همین Vray Standalone است. بنابراین امکان دارد برخی قابلیت ها را در این نسخه ببینید که در پلاگین های آن وجود ندارد . سرعت رندرینگ در نسخه Standalone نیز از تمامی پلاگین های بیشتر است زیرا زمانی که شما از پلاگین Vray استفاده میکنید، VRay باید خود را با نرم افزار شما منطبق کند که این امر باعث می شود که نتواند از تمام امکانات خود استفاده نماید. به همین دلیل است که پلاگین VRay در max , maya , rhino و ... با یکدیگر متفاوت هستند.در این میان کاملترین پلاگین برای 3ds Max و بعد از آن برای Maya عرضه شده است. آموزش vray
 

دوره های آموزشی

زبان آلمانی

دوره آموزش 3dmax، آموزش 3dmax

دوره آموزش vray ، آموزش وی ری

آموزش BMS وهوشمند سازی ساختمان

آموزش درب اتوماتیک

آموزش دزدگیر و اعلام حریق