تاریخچه موتور رندرینگ VRay

تاريخچه پيدايش : موتور رندرينگ VRay محصول تفکراتVladimir Koylazov و Peter Mitev مي باشد. Vladimir آنقدر بعدها مشهور شد که نام Vlado را براي او انتخاب کردند و در بيشتر محافل و سايت هاي از اين نام بجاي نام کامل وي استفاده مي شود. شروع توليد Vray به سال 1997 برميگردد. در آن زمانVlado در شرکت Chaos Software مشغول به کار بود که بخشي از مجموعه Chaotic Dimension بود. با استقبال خوبي که کاربران از نسخه هاي اوليه اين محصول کردند، Vlado و شرکت Chaos Software ترغيب به توسعه و بروز رساني VRay کردند .تمرکز اوليه توسعه دهندگان اين موتور رندر بروي صنعت معماري بود زيرا در آن زمان موتورهاي رندرينگ بسيار معروف و قدرتمندي وجود داشتند که به منظور ساخت انيميشن و جلوه هاي ويژه فيلم ها از آن ها استفاده مي شد. بيشتر تصاوير و تبليغات منتشر شده براي VRay از مزامين ساختمان ها، طراحي دکوراسيون و نما تشکيل شده بود و تمرکز اصلي سازندگان و تيم توسعه آن، توليد يک موتور رندرينگ Photo Realistic براي نرم افزار 3d Studio بود.در آن زمان 3d Studio يک موتور رندر داخلي داشت که بر پايه الگوريتم Scanline عمل مي نمود و رندرينگ روشنايي عمومي يا Global Illumination در آن تعريف نشده بود. علاوه بر GI پارامترهاي بسيار زيادي بود که 3D Studio از آن محروم بود. در نتيجه کاربران آن بشدت مجذوب VRay و توانايي هاي آن شدند. شرکت هاي ديگر نيز از اين فرصت يپش آمده استفاده کردند و بعد از مطالعه و بررسي موتور رندر وي – ري ، اقدام به توليد محصولات جانبي براي اين موتور رندر شدند. به سرعت VRay آنچنان فراگير شد که آرشيتکت ها براي دريافت خروجي طراحي هاي خود بجز VRay راهکار ديگري را سراغ نداشتند. اين تب به طراحان صنعتي و تبليغات نيز سرايت کرد و بزودي شرکت هاي تبليغاتي و طراحان و هنرمندان براي معرفي محصولات و تصاوير آنها، از VRay استفاده ميکردند. امروزه شرکت هاي بسيار زيادي در کنار توسعه دهنده اصلي آن يعني Chaos Software مشغول به کار هستند. با گسترش VRay و شرکت هاي تابع آن و شرکت اصلي يعني Chaotic Dimension و ديگر شرکت هاي به عنوان يک مجموعه به کار خود ادامه دادند تا اينکه نام آنها به Chaos Group تغيير کرد که معرف تعداد شرکت هايي بود که به صورت يک گروه کاري با يکديگر همکاري ميکردند. از اين ميان چند شرکت مطرح در زمينه ارائه خدمات رايانه اي ، همکاري بسيار بزرگي را با VRay شروع کردند که از مهمترين آنها ميتوان به شرکت هاي EverMotion و Dosch Design اشاره کرد. شرکت هاي بسيار زيادي نيز در اين موضوع قرار ميگيرند که EverMotion را ميتوان بهترين آنها دانست. در حقيقت VRay بخشي از محبوبيت خود را مديون اين شرکت و رقباي آن است. EverMotion با توليد مدلهاي سه بعدي آماده در زمينه هاي گوناگون از وسايل منزل تا ماشين آلات و لوازم موسيقي و کاراکترهاي انسان و ... گرفته تا تجيهزات پزشکي و نظامي و ... را با بالاترين کيفيت در اختيار کاربران قرار داد. مدلهاي توليد شده توسط اين شرکت در اوايل کار براي کاربران 3D Studio , 3ds Max و Lightwave 3D قابل استفاده بود. اما بواسطه استقبال بي نظير از آنها، امروزه Evermotion طيف وسيعي از موتورهاي رندرينگ و نرم افزارهاي سه بعدي را پشتيباني ميکند به گونه اي که مدلهاي توليد شده توسط اين شرکت به صورت مستقيم در نرم افزارهاي Cinema 4D , Maya , 3ds Max , Softimage , Autocad , Revit , Houdini , TrueSpace و ... قابل استفاده بوده و به تازگي بجز متريال هاي و صحنه هاي آماده براي موتور VRay ، موتورهاي Arion و Octane و Maxwell را در برخي از محصولاتش پشتيباني ميکند. با کمک تيم توسعه بلغارستاني VRay و شرکت هاي همگام با او ،اين موتور رندرينگ توانست جاي پاي خود را در ميان کاربران مستحکم کند.اما مشکل از جايي شروع شد که بسيار از کاربراني که با قيمت هاي بالا اين موتور رندرينگ را تهيه ميکردند نياز به رندرينگ انيميشن پيدا کردند. هر چه کيفيت و امکانات Vray بهتر و بيشتر مي شد، تنظيمات و يادگيري آن نيز سخت تر و دشوارتر مي گرديد. به گونه اي که براي پيدا کردن مهارت و يادگيري روشهاي استفاده از آن نياز به دوره هاي آموزشي تخصصي و فيلم هاي آموزشي پديدار شد. از اين رو باز هم کام شرکت هايي که منتظر چنين فرصت هايي بودند شيرين شد و سيل نرم افزارها و کتاب ها و فيلم هاي آموزشي روانه بازار گرديد. به جرات ميتوان گفت که هيچ موتور رندري مانند VRay نيست که داراي اين مجموعه آموزشي و جانبي باشد. در کشور عزيزمان نيز، با توجه به وجود استعداد ها و توانمنديهاي زياد کاربران، و استفاده رايگان از تمامي نرم افزارهاي مطرح دنيا ( به دليل عدم رعايت کپي رايت )، استفاده از VRay نيز در بين کاربران مخصوصا طراحان ، مهندسان و آرشيتکت ها بسيار فراگير شده است. وجود مدلهاي سه بعدي آماده، صحنه هاي آماده ، صدها مجموعه متريال آماده و کلاس ها و کتاب هاي آموزشي سبب شده است که VRay به عنوان يک انتخاب اوليه در ميان کاربران ايراني، تثبيت شود. نرم افزارهاي مورد استفاده : بايد بدانيد که VRay به دو صورت استفاده مي شود يکي توسط VRay Plug In و يکي به صورت Vray Standalone . در حالت اول کاربران در صورت وجود پلاگين براي برنامه مورد نظرشان، بعد از نصب پلاگين ، به صورت مستقيم در نرم افزارهاي Autodesk 3DS Max , Maya , Rhino , SketchUp , Cinema 4D اقدام به رندرينگ تصاوير خود ميکنند. ديگر کاربران مانن Modo,Houdini , Lightwave 3d , Blender و ... نيز ميتوانند ابتدا صحنه هاي خود را به فرمت VrayScene تبديل کرده و در نرم افزار Vray Standalone رندر نمايند. نکته در اينجاست که نسخه اصلي VRay همين Vray Standalone است. بنابراين امکان دارد برخي قابليت ها را در اين نسخه ببينيد که در پلاگين هاي آن وجود ندارد . سرعت رندرينگ در نسخه Standalone نيز از تمامي پلاگين هاي بيشتر است زيرا زماني که شما از پلاگين Vray استفاده ميکنيد، VRay بايد خود را با نرم افزار شما منطبق کند که اين امر باعث مي شود که نتواند از تمام امکانات خود استفاده نمايد. به همين دليل است که پلاگين VRay در max , maya , rhino و ... با يکديگر متفاوت هستند.در اين ميان کاملترين پلاگين براي 3ds Max و بعد از آن براي Maya عرضه شده است. آموزش vray