رندر (Render) چیست

گاهي اوقات ممکن است مطالبي در رابطه با ساخت يک انيميشن بخوانيد و دران مطالب خوانده شده ممکن است با اصطلاحي همچون رندر مواجه شويد و براي شما دوستان ممکن است سوال پيش آمده باشد که رندر چيست؟ در اين مطلب مي خواهم شما عزيزان را با اين اصطلاح آشنا کنم تا شما نسبت به اين موضوع درک و آگاهي کامل پيدا کنيد. پس اگر مي خواهيد با رندر اشنا شويد با ادامه مطلب با ما همراه باشيد.
Render يا پرداخت صحنه، سازنده صحنه عظيم سه بعدي مي باشد. اگر بخواهيم آن را تعريف کنيم بايد بگوييم که به مدت زماني که طول مي کشد تا يک صحنه سه بعدي از نرم افزار مورد نظر خروجي گرفته شود. براي اين کار بايد برنامه نويسان و توسعه دهندگان به کامپيوتر اطلاعات مفصل و بسيار کاملي را در رابطه با اشيا، مدل سازي، انيميت، سيستم هاي ذره ايي (دود، انفجار، آتش، گرد و خاک، بخار، دريا، آب و …) ، ديناميک، نورپردازي، سايه ها، ابر، چگونگي حرکت دوربين و … بدهند تا کامپيوتر اين اطلاعات عظيم را پردازش کند.
در ساخت انيميشن هاي سه بعدي Render يک مساله بسيار مهم و چالش برانگيز است. به اين دليل که اگر توسعه دهندگان نتوانند به درستي زمان خروجي انيميشن را پيش بيني کنند استوديوي سازنده انيميشن با هزينه هاي بسيار زيادي از جمله با از دست رفتن نيروي انساني خود ضربه خواهند ديد. فرض کنيد که ما مي خواهيم در هر ثانيه ?? فريم نشان دهيم. زمان رندر يعني زمان لازم براي ايجاد تصوير مورد نظر. گاهي ممکن است رندر کردن بعضي از تک فريم ها تا ?? ساعت هم طول بکشد. آموزش vray

حالا دوباره فرض کنيد که صحنه اي را به وجود آورده ايم که براي هر فريم آن بايد ? ساعت وقت گذاشت. در نظر داشته باشيد که هر فريم هم ?? ثانيه است. يعني براي Render کردن هر ثانيه از انيميشن ?? ساعت لازم است. اگر يک انيميشن يک دقيقه اي باشد (هر دقيقه ?? ثانيه است از ان طرف اگر بخواهيم ثانيه را به فريم تبديل کنيم بايد ?? ثانيه را با ?? ضرب کنيم تا تعداد فريم به دست ايد، پس از اين کار عدد ???? فريم به دست مي ايد و براي به دست اوردن ساعت بايد ان را در ? ساعت ضرب کرده تا مقدار ساعت به دست ايد يعني چيزي حدود ???? ساعت.) يعني بيش از ??? روز طول خواهد کشيد. پشت صحنه برخي از انيميشن هايي را ديده ام که براي خروجي گرفتن فقط يک فريم بيش از ? هزار دقيقه طول کشيده است.

چه عواملي باعث کاهش و يا افزايش سرعت رندر مي شود؟

هر چه تعداد اشيا، کارکترها، انيمت ها، تکتچرها (Textures) ، سيستم هاي ذره اي، مدل ها، نورپردازي ها، سايه ها، اجسام، ديناميک، مو، پارچه، لباس و … زياد تر باشد به همان نسبت هم زمان پرداخت صحنه طول خواهد کشيد. يعني مي توان گفت که رابطه ي مستقيم با يکديگر دارند و هرچه کمتر باشند زمان هم کاهش پيدا خواهد کرد.

اما دوستان ناراحت نباشيد فناوري در اين زمينه به کار انيميشن سازها آمده است. سيستم هايي وجود دارد به نام رندر فارم که کساني که مي خواهند به سرعت بسيار بالا براي خروجي گرفتن از انيميشن خود برسند مي توانند از اين سخت افزارها استفاده کنند.
[تصوير: 228525_117.jpg]

تا انجايي که من اطلاع دارم در دو شرکت هاليوودي والت ديزني و سوني پيکچرز قردادي را با شرکت انويديا دارند که اين شرکت را موظف مي کند براي اين دو شرکت هاليوودي ايستگاه پايانه پردازش عظيم گرافيکي توليد کند. در رابطه با شرکت هاي ديگر اطلاعي ندارم اما به احتمال بسيار زياد ديگر شرکت ها هم از همين ايستگاه پردازش استفاده مي کنند. دوستان اين ايستگاه پردازش کارت گرافيک نيست بلکه يک سوپر کامپيوتر است و دولت ايالات متحده امريکا اجازه استفاده اين دستگاه ها را به همه شرکت ها نمي دهد، به اين دليل که اين ايستگاه ها آنقدر قدرت دارند که مي توان از آنها براي پردازش و شبيه سازي بمب هاي هسته اي و مواد بسيار خطرناک و سمي راديو اکتيو استفاده نمود.

اگر از لحاظ سخت افزار و نرم افزار پول لازم را نداريد پس بايد از ترفند استفاده کنيد. هر کاراکتر يا موضوعي را به صحنه خود اضافه مي کنيد از ان طرف هم پرداخت صحنه سنگين تر مي شود. مثلا اگر يک خيابان بسيار شلوغ باشد زمان رندر آن در مقايسه با خيابان بسيار خلوت بسيار چشم گير خواهد بود. به همين دليل است که خيلي از فريم ها از عکس استفاده مي شود اما اين فريم ها انقدر خوب کار مي شوند که مخاطب و يا بيننده ان فريم مورد نظر را متوجه نمي شود. 

سایر سایت ها
دوره های آموزشی

زبان آلمانی

دوره آموزش 3dmax، آموزش 3dmax

دوره آموزش vray ، آموزش وی ری

آموزش BMS وهوشمند سازی ساختمان

آموزش درب اتوماتیک

آموزش دزدگیر و اعلام حریق