مکس داراي روشهاي گوناگوني براي ساخت مدل ميباشد که با کمک ويرايشگرهاي متفاوت و قدرتمند به کاربر براي مدلسازي کمک ميکند
در نرم افزار مکس 3 روش اصلي براي مدل سازي وجود دارد:
- Mesh\Polygon Modeling
- Patch Modeling
- NURBS Modeling
دو تکنيک پر کاربرد در مدل سازي مکس عبارت است از :
Box Modeling : که بيشتر در صنعت بازي سازي مورد استفاده قرار ميگيرد و با تغيير در وجوه و گرههاي يک حجم سه بعدي ساده مانند جعبه يا کره به شکل سه بعدي مورد نظر ميرسند. (Mesh\Polygon Modeling)
Surface Modeling : ابتدا ترسيم دوبعدي شکل توسط خطوط دو بعدي در مکس (spline) انجام گرفته و با تغيير در محل قرار گيري گرههاي (vertex) آن به صورت سه بعدي در ميآيد. (Patch Modeling)
?. متحرکسازي (پويانمايي)
از جمله تواناييهاي ديگر اين نرمافزار قابليت متحرک سازي آن ميباشد که اين محصول را تبديل به يکي از قدرتمندترين نرمافزارهاي ساخت محصولات بصري در زمينه ساخت انيميشن و تيزرهاي تبليغاتي کرده است همچنين اين محصول داراي pluginهاي متعدد و قدرتمندي ميباشد که در صنعت جلوهاي ويژه سينمايي مورد استفاده قرار ميگيرد
character animation که در نسخه جديد اين نرم افزار 3dsmax 2011 به آن توجه بسيار شده است داراي توانايهاي جديدي ميباشد که از اين توانايها ميتوان به پلاگين CAT اشاره کرد که براي ساخت انيميشن موجوداتي که داراي چندين پا هستند بسيار مفيد و حائظ اهميت ميباشد
در فهرست زير به ابزارهاي ساخت انيميشن اشاره ميشود :
Biped - Bone - IK Solvers - Animation CAT - Reactor
?. رندر
عبارت است از تهيه خروجي در قالب فايلهاي تصويري از برنامه و محيط کاري در مکس که توسط يک سري دستورات و برنامههاي گرافيکي به نام موتور رندر (Render engine) ميباشد نرمافزار مکس داراي موتورهاي رندر زير ميباشد
scanline renderer
mental ray
RenderMan(پلاگين)
ويري V-Ray(پلاگين)
Brazil R/S(پلاگين)
FinalRender(پلاگين)
Maxwell Render(پلاگين)
Fry Render(پلاگين)
در مورد پلاگين رندر V-Ray ميتوان به کيفيت عالي آن اشاره کرد اين موتر رندر که توسط شرکت chaos group به بازار عرضه شده
و نسخه جديد آن که V-Ray 2.0 ميباشد.
آموزش 3dmax