معرفی انبارداری

  كار انبارداري يك شغل مهم و پرمسؤليت است. اجناس و موجوديهاي انبار بايد تحت اختيار يك انباردار مسؤل باشد. اگرچه اجناس يكي از مهمترين عوامل هزينه است كه به طور متوسط 55 درصد كالاي ساخته شده را تشكيل ميدهد. به همين جهت است كه مؤسسات صنعتي تا حدودي مجهز جهت تدارك و خريد و انبار كردن مواد خواهند بود. موجودي كالاهاي انبار بايد در محلهاي محفوظ و دور از خطر بطور منظم طوري نگهداري شود كه دسترسي به ان در مواقع لزوم به آساني ميسر باشد. نوع و مقدار مواد و حداقل و حداكثر موجودي هر يك از اقلامي كه ميزان آن توسط مديران فني تعيين مي شود بايد پيوسته مورد نظر انبار دار قرار گيرد .
مسؤليت انبارداري را نبايد در اختيار اشخاص ناوارد به انبارداري مانند سركارگر يا سرپرست كارگاه محول نمود. بنابراين به امور تداركات انبارداري و امور مربوط به ذخاير و انبار كردن بايد اهميت بسياري داده شود .

انبارداري :
عبارت است از دريافت جنس يا كالا از خارج ( از قسمتهاي مختلف شركت ، يا ديگران از خارج شركت) و نگهداري آنها با توجه به قوانين انبارداري كه باعث سهولت در تحويل دادن ( صدور ) و تحويل گرفتن ( ورود ) با كمترين وقت و نيروي مورد نياز باشد و رسانيدن اجناس و كالاهاي مورد نياز قسمتها يا خريداران به آنها در حداقل وقت ممكن براساس مدارك و ضوابط قانوني.

كمك انباردار :
كسي است كه علاوه برمهارت كار انبار مي تواند از عهده كنترل كالاهاي ورودي به انبار، جابجايي و چيدن آنها ، انبار گرداني، دادن اطلاعات به واحد سفارشات و تحويل كالاهاي اماني و رعايت اصول و مقررات انبارداري برآيد.

جابجايي :
جابجايي عبارت است از؛ فعاليتي كه از زمان ورود كالا به انبار و قرار گرفتن در جاي مناسب تا زمان خروج كالا از انبار انجام مي شود.

سيستم اطلاعاتي انبار :
منظور از سيستم اطلاعاتي اجراي عمليات مربوط به كالاي موجود در انبار و همچنين نظارت بر كنترلهاي لازم روي مراحل مختلف اين عمليات برطبق روش منطقي و سيستماتيك مي باشد. يا به عبارت ديگر روشي است منطقي كه ميتوان كالاي مورد نياز را تهيه و نگهداري نمود.

تعريف انبار :
انبار به محل يا فضايي گفته مي شود كه براساس يك سيستم طبفه بندي صحيح، مواد اوليه، كالاي نيم ساخته، محصول ساخته شده، با فرآيند هاي مختلف صنعتي بازرگاني در آن نگهداري مي شود.

چيدن كالا
پس از دريافت و تحويل گرفتن كالا يا اجناس و صدور رسيد انبار، نياز به چيدن كالا در جاي مناسب طبق اصول و روال خاصي مي باشد .اين اصول عبارت است :
- تعيين محل قرار دادن كالا ( انبار، قفسه، طبقه، رديف)
- چيدن و انبار نمودن كالا
- تهيه كارت شناسي كالا و نصب آن بر روي اجناس