چند ترفند کاربردی در رندر Vray

يکي از سوالاتي که هميشه در کلاس آموزش تري دي مکس و Vray پرسيده ميشود، در مورد بالا بردن کيفيت رندر Vray و همچنين کم کردن زمان رندر است.در اين آموزش، خلاصه اي از مهم ترين ترفند ها را برسي ميکنيم:

1-مدل سازي سبک ، هندسه احجام:
– هميشه سعي کنيد که آبجکت ها و حجم هايي که ميسازيد يا به 3dmax وارد ميکنيد، حداقل پولي گان( صفحه ) را داشته باشند.(البته همه ما از آبجکت آماده استفاده ميکنيم!).
– اگر در صحنه، مدل سه بعدي(3d model) ما مقدار زيادي پليگان داشته باشد، زمان رندر افزايش ميابد.
– سعي کنيد حجم تان را تميز و بدون errors بسازيد مثل pened edges, overlapping polygons. و هيچ وقت ماست مالي نکنيد!

2-اندازه مناسب تکسچر Texture resulation size
– سعي کنيد که ريزوليشن متريال هايي را که به آبجکت ها اعمال ميکنيد، متناسب با بزرگي يا اهميت آن آبجکت باشد.
مثلا اگر در صحنه تان يک سبد کوچک داريد، لازم نيست که يک عکس باresolution خيلي بالا به آن اعمال کنيد.اندازه تکسچر براي سبد زير 640*500 انتخاب شده است

– اين نکته را در ذهن داشته باشيد که هميشه از Bump و specular maps براي واقعي تر شدن متريال هايمان استفاده کنيد.

3-نکات مهم نورپردازي
نورپردازي در رندر خيلي مهم است.خود من شخصا از نورهاي فيزيکي واقعي مثل Daylight System and Vray Sun and Sky, HDRI استفاده ميکنم. و هچنين نورهاي IES profiles.چون اين منابع نور واقعا کيفيت رندر را بالا ميبرند و شرايط واقعي نور را در صحنه شما ايجاد ميکنند
هميشه به ياد داشته باشيد که در صحنه از Gamma 2.2 يا LWF استفاده کنيد.چون کمک ميکند تا نورها به درستي در 3ds Maxنمايش داده شوند.

4-مقياس مناسب 3ds max sysetm units
در واقع مقياس براي رسيدن به رندر واقعي و با کيفيت حياتي است. معمولا سيسيتم اندازه گذاري من روي cm است.بنابراين دقت بيشتري رو ترسيمات و مدل سازي ام دارم. همچنين روي محاسبات درست نور و specular کمک ميکند.

5-تنظيمات کادر رندر V-ray Render Setup:
چند نکته مهم.اگر با Vray کار ميکنيد، براي Antialiasing ها، من به شما Adaptive DMC را توصيه ميکنم.اما براي بهترين کيفيت در صحنه با جزئيات بالا و انعکاس هاي بلوري(blurry reflections) گزينه antialiasing Fixed از همه بهتر است.چون با اين گونه تصاوير بهتر کار ميکند.حداقل تعداد سابديوايد (subdivisions) توصيه شده آن 4 هست.اما براي بهترين کيفيت 6 عالي است.

6-روشنايي غير مستقيم indirect illumination
از Irradiance Map و Light Cache استفاده کنيد.چون کم ترين زمان رندر را دارد.اما اگر جزئيات بيشتري ميخواهيد، گزينه Detail Enhancement را در Irradiance Map و گزينه Pre-filter را در قسمت Light Cache فعال کنيد.اينکار باعث از بين رفتن نويز(noise) در رندر ميشود. آموزش vray