خصوصیات موتور رندرینگ Vray

جدا از اينکه از VRay در کدام نرم افزار استفاده ميکنيد، اين موتور رندرينگ خصوصيات واحدي را از خود نشان مي دهد که در اين مبحث به آن خواهيم پرداخت. توجه داشته باشيد اين مطلب با تغييرات آينده Vray بروز رساني خواهد شد. مهمترين خصوصيت اين موتور رندرينگ پردازش دقيق و مناسب GI يا Global illumination مي باشد.نام بردن از موتورهاي رندرينگي که پردازش GI را به صورت واقع گرايانه انجام مي دهند بدون Vray کاري اشتباه است. چه طرفدار اين موتور باشيد و چه نباشيد، VRay يکي از بهترين ها در اين زمينه است. کيفيت تصوير خروجي در اين موتور با استفاده از الگوريتم هاي پردازشي Tone mapping , Image Sampling , Image Filtering , Texture Filtering و دهها روش محاسباتي پيشرفته به بهترين حالت ممکن انجام مي شود. کيفيت تصوير رندر شده در VRay در صورتي که کاربر آن توانايي استفاده از امکانات آن را داشته باشد در واقعيت بوده و عملا نميتوان تفاوت تصوير واقعي و رندر شده را در آن تشخيص داد. الگوريتم هاي رندرينگ GI در Vray شامل Irradiance Mapping , Light Caching , Photon Mapping مي باشد. روشي نيز به نام Brute Force در اين موتور قرار دارد که روشي ساده و دقيق است که از نظر عملي نميتوان به عنوان الگوريتم هاي Sampling از آن ياد کرد. در VRay به منظور افزايش دقت و کيفيت محاسبات GI ، کاربران ميتوانند از يک يا دو اگوريتم به صورت همزمان استفاده کنند. ترکيب روشهاي مختلف محاسبه روشنايي عمومي باعث مي شود که کاربران بتوانند ضمن افزايش کيفيت نهايي، به روشهاي گوناگون سرعت اين پردازش را نيز افزايش دهند.همچنين الگوريتم هاي Ambient Occlusion را نيز در Vray پيدا خواهيد کرد. Vray توانايي استفاده از متريالهاي گوناگوني را دارد. تقريبا هر آنچه را که بخواهيد ميتوانيد در Vray ايجاد کنيد. پشتيباني از subsurface scattering يا SSS ، Blend Material ، توانايي ساخت انواع فلزها، Light Material ، Transparent and Translucent Material ، و ده ها مدل متنوع ديگر را ميتوانيد مستقيما در VRay ايجاد کنيد.استفاده از متريال هاي Dirt , Fresnel Reflect , Multi layer Reflection و ... از توانايي هاي اوليه VRay به حساب مي آيند. در مبحث MultiPass رندرينگ، نيز VRay سرآمد موتورهاي رندرينگ است. کاربران ميتوانند تا بيش از 30 لايه مختلف را از Vray خروجي بگيرند که ميتوان به انواع Diffuse Pass , Specular Pass , Shadow Pass , Depth Pass , Material ID , UV pass , SSS Skin Pass , GI Pass و ... اشاره کرد. چندين پلاگين اضافي نيز وجود دارد که ميتواند تعداد اين Pass را براي شما چندين برابر کرده و بتوانيد به کوچکترين جزييات صحنه دسترسي پيدا نماييد. يکي از افتخارات رندرينگ معماري در VRay ، فيلم The 3rd and The 7th مي باشد. کساني که اين فيلم را ديده اند به يقين مي دانند که تفاوت دادن واقعيت و رندر در اين فيلم غير ممکن است. مصاحبه انجام شده با alex roman طراح اين فيلم را در همين سايت و از طريق همين لينک مي توانيد مطالعه نماييد. آموزش vray