معرفی نرم‌افزار‌های معماری

به جرئت مي‌توان گفت رشته‌ي معماري از نظر تعداد و تنوع نرم‌افزار‌هاي کاربردي در رده‌ي اول رشته‌هاي دانشگاهي قرار دارد و از آنجا که هميشه تنوع موجب دشواري انتخاب مي‌شود،‌ بر آن شديم طي نوشتاري کوتاه، اين نرم‌افزار‌ها را در کشتزارهاي مختلف دسته‌بندي کرده، بهترين نرم‌افزار هر کشتزار را معرفي کنيم. آموزش نرم افزار راينو

ترسيم دو بعدي
در گروه ترسيم دو بعدي رقابت چنداني وجود ندارد. AutoCAD از شرکا معظم Autodesk از اوايل دهه‌ي 80 ميلادي چنان نمايش قدرتمندي داشته که به نرم‌افزارهاي ديگر مجالي براي خودنمايي نداده است. Autodesk با انتشار هر ويرايش از اين نرم‌افزار، قابليت‌هاي جديد مورد نياز کاربران را در آن گنجانده و نواقص ويرايش قبلي را برطرف کرده است. اين گونه است که با گذشت بيش از سه دهه از انتشار اولين نسخه‌ از AutoCAD، با نرم‌افزاري کم نقص مواجه‌ هستيم که براي انجام وظايف با سرعت و دقت بسيار بالا بهينه‌سازي شده است و جامعه‌ي پرشمار کاربرانش از آن در رشته‌هاي مختلف صنعت استفاده مي‌کنند.
AutoCAD از همان ابتدا براي ترسيم نقشه‌هاي دو بعدي معماري مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون به نرم‌افزار پايه‌ي معماري تبديل شده است زيرا نسبت به نرم‌افزار‌هاي ديگر اين رشته روند يادگيري ساده‌تري دارد و از خروجي اين نرم‌افزار مي‌توان به عنوان نقطه‌ي شروع در نرم‌افزار‌هاي ديگر مانند 3Ds Max و Revit استفاده کرد. اما متأسفانه اکثر مهندسين و دانشجويان معماري، پايه‌اي بودن اين نرم‌افزار را به حساب سطحي بودن آن مي‌گذارند و از يادگيري اصولي و درست آن شانه خالي مي‌کنند. نتيجه‌ي اين تفکر اشتباه اين است که اکثر نقشه‌هاي موجود با وجود ظاهر درست و مرتب، داراي مشکلات اساسي هستند که به عنوان مثال تهيه‌ي پلات با مقياس صحيح و خصوصاً استفاده‌ از اين نقشه‌ها براي مدل‌سازي سه بعدي را به يک کابوس بدل مي‌کند.( شخصاً در بيش از 80% درصد پروژه‌هاي سه بعدي سازي ترجيح مي‌دهم نقشه‌ي AutoCAD را دوباره از ابتدا ترسيم کنم)
تسلط بر AutoCAD براي يک معمار مانند سواد خواندن و نوشتن است. يک مقاله‌ي علمي سطح بالا را تصور کنيد که داراي غلط‌هاي املاءي متعدد باشد. مسلماً نمي‌خواهيد اشتباهات ساده در نقشه‌هاي AutoCAD دانش شما را به عنوان يک معمار زير سؤال ببرد.