نکاتی ضروری در مورد وی ری و منتال ری

گاها پيش مي آيد که کارفرمايان درخواست بازبيني پروژه هاي قديمي را دارند با اين هدف که يک ديد دوربين موجود را دوباره طراحي کرده و يا دوباره رندر کنند. زماني که ديد فعلي دوربين را دوباره رندر مي کنيد ممکن است کارفرما از شما بخواهد که مقدار بيشتري از صحنه تري دي را در يک شات مشابه داشته باشيد با اين ترجيح که FOV تغيير نکند ( تقريبا شبيه به حالتي که ابعاد يک بوم در فتوشاپ را بزرگتر مي کنيد) در واقعيت از نظر فني رسيدن به چنين خروجي تقريبا غيرممکن است چرا که در تقابل با فيزيک هر نوع دوربين واقعي است. البته بايد گفت اين غالبا چيزي است که از اکثر کاربران خواسته مي شود . آموزش vray

تا کنون بسياري از استوديوهاي مطرح به آنچه که در بالا اشاره شد با کاهش FOV اصلي دوربين را رسيده اند تا بخش هاي جديدي از صحنه تري دي را پوشش دهد. در اين روش سايز اصلي خروجي رندر (بر اساس پيکسل) بارها افزايش مي يابد تا کاهش مقادير FOV را جبران کند.

روندي که در بالا ذکر شد يک “راه در رو” براي خواسته کارفرماست تا زمانيکه با اسکريپت نابغه Overscan آشنا شويد. اين اسکريپت توسط مارتين (martin@breidt.net) در http://www.breidt.net/scripts/index.html#overscanساخته شده است تا راه حلي براي روندي باشد که در بالا ذکر شد.

vnplugin-3dsmax_tips-tricks-vraymental_02

اين اسکريپت تنها با دوربينهاي استاندارد تري دي مکس کار مي کند.

بعلاوه توصيه مي شود که صحنه تري دي کنوني را تحت عنواني متفاوت پيش از استفاده از اين اسکريپت ذخيره کنيد .

براي اجراي اين اسکريپت کاربر مي بايست به سادگي مراحلي را که در ادامه ذکر مي شود طي کند.

اسکريپت را از لينکي که در بالا ذکر شد دانلود کنيد.
فايل تري دي مکس را باز کرده و سپس اسکريپت را درگ کرده و مستقيما روي ويپورت دوربينتان رها کنيد.
ديالوگ باکس اسکريپت به سرعت با ابعاد اصلي تصوير خروجي باز مي شود.
vnplugin-3dsmax_tips-tricks-vraymental_03

عمگلر هاي “New Width” و “New Height” به کاربران اجازه مي دهند تا مقادير جديد براي ابعاد را وارد کنند.

دکمه “rel” تناسب اصلي ابعاد را قفل کرده بنابراين مقادير جديد هميشه در تناسب با ابعاد قبلي مي باشند.

دکمه “Apply Overcan” دوربين را با ابعاد جديد وارد شده در “New Width” و “New Height” به روزرساني مي کند. در صورتي که عملگر “Copy camera” فعال باشد يک دوربين جديد ساخته شده و با توجه به دوربين قبلي نامگذاري مي شود.

دکمه “Update” ابعاد قبلي را با ابعاد جديد به روزرساني مي کند.

در شکل زير ارتفاع تصوير خروجي از مقدار اصلي ???? پيکسل به ???? پيکسل بدون تحت تاثير قرار دادن تنظيمات اصلي دوربين (مانند FOV) تغيير داده شده است.

يک دوربين جديد نيز به صورت اتوماتيک با فعال کردن گزينه Copy Camera و کليک روي گزينه “Apply Overscan” ساخته شده است.

vnplugin-3dsmax_tips-tricks-vraymental_04

از آنجايي که اسکريپت اصلي فقط براي دوربينهاي استاندارد مکس طراحي شده است کاربراني که از يک دوربين فيزيکالي وي ري در صحنه استفاده مي کنند بايد مراحلي که در ادامه ذکر مي شود طي کنند:

ابتدا صحنه مکس وي ري خود را باز کرده و به ويوپورت دوربين وي ري برويد.

دکمه P را از کيبورد فشار داده تا ويپورت فعلي وي ري را به حالت پرسپکتيو تغيير دهيد.

سپس Ctrl+C را از کيبورد خود فشار دهيد تا به صورت اتوماتيک يک دوربين استاندارد تري دي مکس بسازد.
دوربين جديد مي بايست به صورت اتوماتيک ساخته شود. سپس مراحلي را که قبلا در مورد نحوه اعمال اسکريپت Overscan گفته شد طي کنيد.
زمانيکه با تنظيمات جديد دوربين خود و ابعاد خروجي به رضايت رسيديد، اسکريپتي را براي تبديل دوربين استاندارد مکس به دوربين فيزيکال وي ري اجرا کنيد.
اسکريپتي که من معمولا استفاده مي کنم “MaxCam_To_PhysCam_1.4_proc” مي باشد که از لينک زير قابل دانلود است”

www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/leles-vray-tools

براي اجراي اسکريپت به سادگي مراحل زير را طي کنيد:

بعد از دانلود و unzip کردن فايل به سادگي روي نوارابزار اصلي MaxScript کليک کنيد.
روي منوي کرکره اي آن گزينه “Run Script” را انتخاب کنيد.
vnplugin-3dsmax_tips-tricks-vraymental_05

پنجره “Choose Editor File” باز مي شود.
از اين ليست “MaxCam_To_PhysCam_1.4_proc” را انتخاب و باز کنيد.
vnplugin-3dsmax_tips-tricks-vraymental_06

پنجره “Physcam Converter V1.4” باز مي شود. دوربينهاي مربوطه را از صحنه انتخاب کنيد و روي “Convert Camera(s)” کليک کنيد.
يک دوربين فيزيکال وي ري مي بايست ساخته شده و به صورت اتوماتيک نامگذاري و انتخاب شود.

براي مشاهده دروبيني که تازه ساخته شده است گزينه C را از کيبورد فشار دهيد. يا اينک روي نام دوربين که در گوشه چپ بالاي ويپورت دوربين قرار دارد کليک راست کرده و دوربين مربوطه را انتخاب کنيد.

vnplugin-3dsmax_tips-tricks-vraymental_07

در نهايت پارامترهاي اکسپوژر وي ري را از تنظيمات دوربين اصلي به دوربيني که جديد ساخته شده کپي کنيد.