تصویرسازی معماری (Architectural Visualization)

در اين گروه که به آن اختصاراً 3D هم گفته مي‌شود، نرم‌افزار‌هاي گوناگوني وجود دارند. از پکيج‌هاي 3D مختلف مانند3Ds Max ، Maya ، Cinema4D ، SketchUp ، Rhinoceros و... تا موتورهاي رندر فيزيکي مانند Maxwell ، Indigo ، Arion و... و موتورهاي رندر رِي ترِيس مانند V-ray ،MentalRay و Brazil. همين تنوع زياد باعث سردرگمي و اتلاف وقت و هزينه‌ي معماران و دانشجويان عزيز شده و انتخاب مسير مناسب را براي آن‌ها دشوار مي‌کند. حتي هر از گاهي با ادعا‌هايي مانند به بازار آمدن نرم‌افزاري جديد با قابليت‌هاي بي‌نظير که نرم‌افزار‌هاي ديگر را از رده خارج خواهد کرد مواجه مي‌شويم. اين ادعا‌ها موجب دلسردي افرادي مي‌شود که مسير خود را انتخاب کرده و پروسه‌ي يادگيري را شروع کرده‌اند. مي‌خواهم به عنوان کسي که سال‌ها در اين عرصه فعاليت اجرايي و آموزشي داشته و با بيشتر پکيج‌هاي 3D و تقريباً تمامي موتور‌هاي رندر کار کرده است به شما اين اطمينان را بدهم که انتخاب اول در Architectural Visualization، نرم‌افزار قدرتمند 3Ds Max از کمپاني معظم Autodesk و موتور رندر معروف و محبوب V-ray از Chaos Group است. تمامي بزرگان اين صنعت مانند پيتر گوتريه، رونن بکرمن و ... با اين ترکيب کار مي‌کنند و در ايران نيز بيش‌ترين تقاضا در بازار را براي افراد مسلط به Max و V-ray شاهديم.
اگر باز هم نيازمند دليل محکمي هستيد تا به نهايت کيفيت و کارايي اين ترکيب دوست‌داشتني ايمان بياوريد، به شما توصيه مي‌کنم فيلم کوتاه The 3rd and The 7th از الکس رومن را تماشا کنيد که تماماً با 3Ds Max و V-ray کار شده است.
پي نوشت
در اين گروه دو نرم‌افزار وجود دارند که يادگيري آن‌ها خالي از فايده نيست:

SketchUp: در فرايند طراحي کانسپت يک پروژه، نيازمند ابزاري هستيم که بتوانيم با سهولت و سرعت مناسب، يک شِماي سه بعدي از طرح به کارفرما ارائه دهيم. SketchUp از شرکت نام‌آشناي Google ، ابزار مناسبي براي مدل‌سازي ساده و سريع است. مسلماً از نظر کيفيت به پاي غولي چون 3Ds Max نمي‌رسد ولي مي‌توانيد روي سرعت و سهولتش حساب ويژه‌اي باز کنيد. به اين ترتيب اگر طرح شما مورد تأييد کارفرما قرار نگرفت، زمان و تلاش زيادي به هدر نرفته است. و اگر تأييد شد،‌ مي‌توانيد نتيجه‌ي کار را به Max ايمپورت کرده، ادامه‌ي پروسه را آنجا داشته باشيد يا حتي مي‌توانيد مدل‌سازي را در SketchUp تمام کرده به لطف پلاگين V-ray براي SketchUp، رندرهاي باکيفيتي بگيريد. لازم به ذکر است يادگيري اين نرم‌افزار پروسه‌ي ساده و کوتاهي دارد.آموزش نرم افزار راينو

Rhinoceros: يا به اختصار Rhino، ‌نرم‌افزار تخصصي طراحي صنعتي است که برخلاف ديگر نرم‌افزار‌هاي اين رده که Poly Base هستند، مدل‌سازي NURB Base را امکان‌پذير مي‌کند. به همين دليل ايجاد خم‌ها و انحنا‌هاي خاص در اين نرم‌افزار با سهولت و دقت بي‌نظيري انجام مي‌شود. از آنجا که مدل کردن برخي انحناهاي خاص در Max دشوار ( تاکيد مي‌کنم دشوار است، نه غيرممکن) و نيازمند دانش بالايي از Topography است،‌ استفاده از راينو مي‌تواند اين روند را تسهيل و تسريع کند. نکته‌ي جالب اينکه V-ray براي راينو هم پلاگين دارد و مي‌توانيد از اين موتور رندر قدرتمند در اين نرم‌افزار هم استفاده کنيد. علاوه بر اين، پلاگين‌هاي خاصي مانند GrasHopper نيز براي راينو نوشته شده است که امکان جالب مدل‌سازي پارامتريک را روي اين نرم‌افزار ارائه مي‌کند.